Rekiny zamieszkują oceany od setek milionów lat. Na drodze ewolucji przystosowały się do życia w trudnych, stale zmieniających się warunkach i, mimo że uchodzą za najsprawniejszych z podwodnych łowców, ich największym wrogiem nadal są ludzie.

W latach 1970-2018 populacja rekinów i płaszczek spadła o 70 proc. Jak wynika z badania przeprowadzonego w 2019 r., doprowadziło do tego ich przełowienie. Obecnie 3/4 ze wszystkich zachowanych gatunków są zagrożone wyginięciem. Nie jest tajemnicą, że filmy takie jak „Szczęki”, „The Meg”, czy kontrowersyjna seria „Rekinado” nie wpływają korzystnie na wizerunek rekinów. W oczach wielu ludzi na całym świecie nadal są krwiożerczymi bestiami, które polują na ludzi. To oczywiście nie jest prawdą. Niepodważalnym faktem jest natomiast to, że rekiny odgrywają kluczową rolę w swoim środowisku, a ich brak zaburzy funkcjonowanie ekosystemów na całym świecie – nie tylko tych podwodnych.

Rekiny regulują łańcuchy pokarmowe

Po tym jak rekiny niemal całkowicie zniknęły z Morza Corteza na skutek przełowienia, ich miejsce w łańcuchy pokarmowym zaczęły zajmować inne gatunki. W tym samym czasie komercyjne połowy znacząco obniżyły też liczebność głowomłotów, solandr, marlinów czy mieczników. Naukowcy uważają, że spadek liczby rekinów jest jednym z powodów, dla których kałamarnica Humboldt coraz liczniej pojawia się w tym regionie. Dorosłe osobniki dorastają nawet do ponad 2 metrów i ważą około 45 kg. Co prawda żyją tylko kilka lat, ale rozmnażają się znacznie szybciej od rekinów.

Czy rekiny rzeczywiście mają zimną krew?

Jak wynika z tegorocznego badania opublikowanego przez Brytyjskie Towarzystwo Ekologiczne, rekiny wcale nie są zimnokrwiste, a przynajmniej nie wszystkie. Żarłacz biały i rekin łososiowy potrafią wewnętrznie regulować swoją temperaturę, co czyni je rybami endotermiczny. Naukowcy dowodzą, że przedstawiciele takich gatunków pływają ponad półtora raza szybciej od ryb, które podlegają temperaturze zewnętrznej.

Jedne z najdłużej żyjących zwierząt na świecie...

Rekiny osiągają dojrzałość dopiero w wieku 150 lat i są najdłużej żyjącymi kręgowcami znanymi człowiekowi. W badaniu z 2016 r. naukowcy odkryli, że rekiny polarne żyją co najmniej 272 lata, przy czym większość z nich dożywa około 392 lat.

...w dodatku świecą w ciemnościach!

Autorzy badań opublikowanych w „Frontiers in Marine Science” dowodzą, że niektóre rekiny są bioluminescencyjne i potrafią świecić własnym światłem kilkaset metrów pod powierzchnią wody. Przykładem takiego osobnika jest liksa, który osiąga rozmiary od 1,4 do 1,8 m i jest największym znanym na świecie rekinem bioluminescencyjnym. Badacze odkryli, że żarłacz Etmopterus granulosus i Etmopterus lucifer również mają zdolności bioluminescencyjne. O ich życiu codziennym jak na razie nie wiadomo za wiele, ponieważ pływają przeważnie w częściach oceanów trudno dostępnych dla człowieka.

Miliony lat temu rekinom groziło wyginięcie

Mimo że rekiny są drapieżnikami szczytowymi, na pewnym etapie ewolucji wymierały w niepokojącym tempie. Naukowcy twierdzą, że 19 milionów lat temu ponad 90 proc. rekinów zniknęło z oceanów. Do dziś nie udało się ustalić, co spowodowało niemal masowe wymieranie zwierząt, które trwało nawet do 100 tys. lat. Na podstawie aktualnej wiedzy badacze potwierdzili jednak, że w tamtym czasie Ziemia nie borykała się z kryzysem klimatycznym.

Jak widać, rekiny kryją pod wodą jeszcze wiele tajemnic na swój temat.