Kosmos jest ostateczną granicą, którą może przekroczyć człowiek. Tej sztuki dokonali i dokonają tylko nieliczni. Nam – zwykłym zjadaczom chleba – pozostaje poznawać przestrzeń kosmiczną, jaką przedstawiają wybitni reżyserzy. Lądowanie na Księżycu i podbój bezkresnych galaktyk to tematy, które inspirowały wielkich twórców już na początku dziejów kinematografii, kiedy podbój kosmosu był wyłącznie fantazją. Ta tendencja nie zmieniła się do dziś, bo choć może się wydawać, że szczyt popularności produkcji science-fiction jest już za nami, to nowe filmy o kosmosie powstają cały czas i w większości przypadków zapełniają sale kinowe na całym świecie.

Film o kosmosie: „Ad Astra”

Nasze zestawienie otwiera produkcja z 2019 roku, w reżyserii Jamesa Gray'a. Film przedstawia historię astronauty przemierzającego układ słoneczny. 20 lat wcześniej, w tę samą misję wyruszył jego ojciec. Wówczas, jego zadaniem było odnalezienie obcych cywilizacji. Teraz, jego syn musi uchronić planetę przed zbliżającą się katastrofą. Dla niego, podróż przez galaktykę to także podróż do własnego wnętrza, która ma pozwolić mu uporać się z rodzinną traumą.

W rolach głównych: Brad Pitt, Ruth Negga i Tommy Lee Jones.

Film o kosmosie: „2001: Odyseja kosmiczna”

Kolejny film o kosmosie, który po prostu trzeba zobaczyć, doczekał się już statusu klasyka gatunku. Mowa o produkcji z 1968 roku, w reżyserii Stanley'a Kubricka. „2001: Odyseja kosmiczna” to produkcja podzielona na trzy epizody, które rozgrywają się w różnych ramach czasowych i w różnych zakątkach galaktyki. Przedstawiona przez twórcę podróż zaczyna się na Ziemi, w czasach, kiedy na naszej planecie nie było jeszcze człowieka myślącego. Dalej akcja przenosi się o kilka tysiącleci, wprost do przestrzeni kosmicznej. Fabuła kończy się w niezbadanych odmętach przestrzeni kosmicznej.

W filmie wystąpili m.in. Gary Lockwood, Keir Dullea i William Sylvester.

Film o kosmosie: „Solaris”

Nasza kolejna propozycja pochodzi z 1972 roku, a jej reżyserii podjął się Andriej Tarkowski. Rosyjski filmowiec posłużył się klasycznym dziełem Stanisława Lema, by postawić pytanie o roli człowieka w przestrzeni kosmicznej. Niektórzy widzą w tej produkcji rosyjską ripostę na wybitne dzieło Stanley'a Kubricka (opisane powyżej), ale przesłanie „Solarisa” jest inne. Ta produkcja stanowi coś w rodzaju przestrogi przed zgubnym wpływem technologii na świat.

W filmie wystąpili m.in. Jüri Järvet i Natalia Bondarczuk.

Film o kosmosie: „Star Trek”

Zestawienie obejmujące najlepsze filmy o wszechświecie nie byłoby kompletne bez produkcji z 1979 roku, w reżyserii Roberta Wise'a. Pierwsza pełnometrażowa produkcja z tej serii oferuje wszystko, za co fani na całym świecie pokochali to niezwykłe uniwersum. Bohaterowie filmu wyruszają na misję, której celem jest ocalenie Ziemi przed zbliżającym się zagrożeniem. Mowa o niezidentyfikowanym obłoku energii, który zmierza w kierunku naszej planety. Na pokładzie USS Enterprise melduje się admirał Kirk ze swoją wierną załogą.

W filmie wystąpili m.in. William Shatner, Leonard Nimoy i DeForest Kelley.

Film o kosmosie: „Ukryty wymiar”

Pora na produkcję z 1997 roku, w reżyserii Paula W.S. Andersona. „Ukryty wymiar” subtelnie łączy w sobie wszystkie najlepsze elementy dwóch gatunków: science-fiction i horroru. W roku 2040, eksperymentalna jednostka kosmiczna wyrusza w swój dziewiczy lot. Niespodziewanie, statek znika w rejonie Neptuna. 7 lat później, ziemskie odbiorniki namierzają sygnał pochodzący z zaginionej maszyny. Na poszukiwania zostaje wysłana ekipa ratunkowa.

W obsadzie zobaczymy m.in. Laurence'a Fishburne'a i Sama Neilla.

Film o kosmosie: „W stronę słońca”

Mocną pozycję w zestawieniu ma też film z 2007 roku, wyreżyserowany przez Danny'ego Boyle'a. W pierwszej chwili, „W stronę słońca” może wydać się typową produkcją o nieuchronnej zagładzie Ziemi, stanowiącą coś w rodzaju wizji przyszłości gatunku ludzkiego. W 2057 roku, Słońce zaczyna gasnąć. W kosmos wyrusza ekspedycja, która ma nas ocalić przed globalną zagładą. Astronauci mają pobudzić najgorętszą ze wszystkich gwiazd eksplozją nuklearną. Choć podobną fabułę można znaleźć w wielu innych produkcjach science-fiction, to trzeba przyznać, że twórca niezwykle zgrabnie naszkicował rolę, jaką człowiek odgrywa w bezkresnej przestrzeni.

Na ekranie pojawili się m.in. Chris Evans, Rose Byrne i Cillian Murphy.

Film o kosmosie: „Zakazana planeta”

W 1956 roku, na ekrany wszedł świetny film w reżyserii Freda M. Wilcoxa, który dziś cieszy się statusem przełomowej produkcji. Dziś, „Zakazana planeta” nie jest w stanie zaskoczyć nas kunsztownymi efektami specjalnymi, ale to właśnie ten tytuł przetarł ścieżkę, którą później podążali twórcy najpopularniejszych filmów o kosmosie. Fabuła kręci się wokół misji ratunkowej. Na planetę Altair wyrusza ekspedycja, która ma za zadanie odnaleźć statek Bellerofont. Okazuje się, że przy życiu pozostali tylko dwaj członkowie zaginionej załogi – dr Edward Morbius i jego córka. Rzecz w tym, że naukowiec wcale nie chce być ratowany.

W rolach głównych wystąpili: Walter Pidgeon, Anne Francis i Leslie Nielsen.

Film o kosmosie: „Pierwszy krok w kosmos”

Kolejny tytuł, który powinien znać każdy fan filmów S-F, to pochodzący z 1983 roku „Pierwszy krok w kosmos”, wyreżyserowany przez Philipa Kaufmana. To sfabularyzowana relacja z pierwszych prób przekroczenia granicy wyznaczonej przez ziemską atmosferę. Gdy w 1957 roku Rosjanom udaje się wysłać w przestrzeń swojego satelitę, Ameryka przyspiesza prace nad własnym programem kosmicznym.

W obsadzie zobaczymy m.in. Sama Sheparda i Scotta Glenna.

Film o kosmosie: „Kontakt”

Naszą kolejną propozycją jest film z 1997 roku, wyreżyserowany przez Roberta Zemeckisa. W odróżnieniu od wielu innych tego typu produkcji, „Kontakt” nie stara się kupić uczuć widza spektakularnymi efektami specjalnymi. Siłą tego tytułu jest sama fabuła, która skupia się wokół emocji towarzyszących kontaktowi z obcą cywilizacją.

Główną rolę zagrała Jodie Foster.

Film o kosmosie: „Life”

Kolejny tytuł w naszym zestawieniu – „Life” z 2017 roku (reż. Daniel Espinosa) - niezwykle skutecznie poddaje w wątpliwość sens kosmicznej ekspansji człowieka. Załoga międzynarodowej misji na Marsa odkrywa komórki żywej istoty. Ich odkrycie wywołuje ogromne poruszenie, ale niebawem okaże się, że obca forma życia jest groźniejsza, niż ktokolwiek mógłby przypuszczać.

Na ekranie zobaczymy Jake'a Gyllenhaala i Ryana Reynoldsa.

Film o kosmosie: „Nowy początek”

Akcja dobrego filmu o kosmosie nie musi dziać się w przestrzeni pozaziemskiej. Udowadnia to film z 2016 roku, w reżyserii Denisa Villeneuve. Gdy na Ziemię przybywają statki obcych, rząd USA wzywa wybitną lingwistkę, by ta pomogła naukowcom w nawiązaniu kontaktu z niepoznaną dotąd cywilizacją. Czy przybysze mają pokojowe zamiary? Tego nie wie nikt.

W postać pierwszoplanową wcieliła się Amy Adams.

Film o kosmosie: „Pasażer nr 4”

Nasza kolejna propozycja – „Pasażer nr 4” z 2021 roku (reż. Joe Penna) - nie jest filmem odkrywczym ani przełomowym. Fabuła kręci się wokół przerabianego wielokrotnie tematu misji kosmicznej, obcej formy życia na pokładzie i awarii zagrażającej życiu całej załogi. Brzmi znajomo, prawda? Dlaczego więc polecamy ten film? Ponieważ twórcy udało się w mistrzowski sposób zbudować narastające napięcie.

W filmie wystąpili m.in. Anna Kendrick i Toni Collette.

Film o kosmosie: „Podróż na kraniec wszechświata”

Wielkie tytuły to nie tylko filmy fabularne, ale także filmy dokumentalne o kosmosie. W tej kategorii, naszą propozycją jest „Podróż na kraniec wszechświata” – film z 2008 roku w reżyserii Yavara Abbasa. Produkcja opierająca się o trójwymiarowe obrazy, stworzone na podstawie autentycznych zdjęć, obrazuje teoretyczny przebieg kosmicznej odysei.

Narracji podjęli się Alec Baldwin i Sean Pertwee.

Film o kosmosie: „Kosmiczne jaja”

Czas na komedię w iście kosmicznym klimacie. Film z 1987 roku, w reżyserii samego Mela Brooksa, to prześmiewcza parodia największych produkcji science-fiction. Twórca nie oszczędził tak znanych klasyków, jak choćby „Star Trek”, „Gwiezdne wojny” czy „Obcy – 8. pasażer Nostromo”. Dostało się też „Planecie małp”.

W filmie wystąpiła cała plejada najlepszych aktorów komediowych, m.in. Bill Pullman, John Candy i Rick Moranis.

Film o kosmosie: „Podróż na księżyc”

Nasze zestawienie kończymy prawdziwą perełką. Niemy film z 1902 roku, w reżyserii Georgesa Mélièsa, przedstawia historię grupy naukowców, którzy podejmują się ekspedycji na księżyc. Po wylądowaniu dowiadują się, że Srebrny Glob jest miejscem zamieszkanym przez obcą cywilizację. Członkowie ekspedycji zostają wzięci do niewoli.

W filmie wystąpili: Georges Méliès, Depierre i Victor Andre.