8. edycja Warszawskiego Festiwalu Skrzyżowanie Kultur odbywa się pod hasłem „Inspiracje: ORIENT”. Od 23 do 29 września w namiocie festiwalowym pod PKiN występować będą artyści z wielu rejonów Azji, imprezę zamknie prezentacja twórców z Afryki. Towarzyszący wydarzeniu po raz pierwszy przegląd filmów, przygotowany przez PLANETE+ DOC FILM FESTIVAL koncentruje się na tych samych krajach i kulturach.

- Filmy od lat towarzyszą muzycznym wydarzeniom festiwalu i dopełniają tradycyjną muzykę współczesnymi obrazami. Dotąd o ich wyborze decydowali członkowie Rady Programowej. W tym roku zaprosiliśmy do współpracy twórców festiwalu PLANETE+ DOC, najważniejszego warszawskiego festiwalu filmów dokumentalnych ze świata – mówi Andrzej Matusiak, dyrektor Stołecznej Estrady, organizator Warszawskiego Festiwalu Skrzyżowanie Kultur. – Koncerty będą prezentacją żywej kultury m.in. z Japonii, Indii czy Mali, a filmy pozwolą wejrzeć w biografie ludzi, dla których muzyka, taniec i wiekowe obyczaje stanowią treść życia.

W programie filmowym znalazły się obrazy biograficzne, ale także fabularne i dokumentalne opowieści będące komentarzem do globalnych przemian. – Hasło tegorocznej edycji Warszawskiego Festiwalu Skrzyżowanie Kultur, mojej ulubionej imprezy muzycznej, przypomina, że europejską kulturę przepełnia Orient. Jest mi niezwykle miło, że możemy dzięki filmom przedłużyć podróż publiczności ku wschodnim inspiracjom. Stworzony przez nas program pozwoli m.in. wyprawić się do muzycznego serca Azji, poznać taniec kojący ból czy historię triumfu artystycznej duszy nad trudnymi okolicznościami – mówi Artur Liebhart, dyrektor PLANETE+ DOC FILM FESTIVAL. 

W programie festiwalu znalazły się dwa tytuły pokazujące, jak pasja taneczna może odmienić życie. Prezentowany w Polsce po raz pierwszy dokument niemieckiej reżyserki Sary Baur-Harding „Więcej niż taniec” jest intymnym portretem dwóch indyjskich tancerek – matki i córki, które w delikatnych gestach i intensywnej choreografii keralskiego mohini-attam odnalazły drogę do samodoskonalenia i wewnętrznego rozwoju. Dla wiekowego bohatera niemieckiego filmu Doris Dörrie „Hanami – kwiat wiśni” nagła podróż do Japonii i poznanie tańca butoh jest sposobem, by zbliżyć się do zmarłej żony i jej niespełnionych marzeń.

Wśród tegorocznych projekcji są także tytuły poświęcone muzyce. „Dwa konie Czyngis-chana” mongolskiej reżyserki Byambasuren Davaa (premiera polska) opowiada o poszukiwaniu słów tradycyjnej pieśni, wyrytych na gryfie tradycyjnych skrzypiec. Instrument nosi w sobie tajemnicę utworu, którego istnieniu zagroziła chińska rewolucja kulturalna. Bohaterka filmu poszukuje zaginionej pieśni wśród szamanów i lutników. Polską premierę będzie miał również „Boubacar Traoré. Zaśpiewam dla ciebie”, dokument Szwajcara Jacquesa Sarasina. To historia życia malijskiego muzyka, nazywanego mistrzem afrykańskiego bluesa. W latach 60. przy jego piosenkach budził się cały kraj, ale polityka i osobiste dramaty sprawiły, że Traoré na długo rozstał się z muzyką. Trafił jako robotnik budowlany do Francji. Tam odnalazł go brytyjski producent muzyczny, a Traoré rozpoczął nowe artystyczne życie. 

Indyjski dokument „Hair India”, który stworzyli Rafaele Brunetti i Marco Leopardi, pokazuje zderzenie religii z biznesem, tradycji z globalizacją. Ubodzy, pobożni Hindusi pielgrzymują do świątyń i składają włosy w ofierze bogom. Jednak ich nadzieje stają się częścią międzynarodowego interesu, dzięki któremu zamożni mieszkańcy Hollywood czy Mumbaju mogą spełniać celebryckie pragnienia.

Pokazy odbędą się w Kinotece od 24 do 28 września codziennie o godz. 17.00. Szczegółowy projekcji program w załączniku oraz na stronie www.festival.warszawa.pl.

Oba festiwale zainaugurowały swoje partnerstwo już w maju tego roku, gdy podczas 9.edycji PLANETE+ DOC FILM FESTIVAL wystąpił zaproszony przez Stołeczną Estradę egipski raper Omar Boflot, w jury konkursu o Nagrodę Nos Chopina dla najlepszego filmu o tematyce muzycznej zasiadł Andrzej Matusiak, dyrektor Stołecznej Estrady, a Maria Pomianowska, dyrektor artystyczna Warszawskiego Festiwalu Skrzyżowanie Kultur, wzięła udział w debacie „Powrót na Plac Wolności”, towarzyszącej pokazowi filmu „Świadkowie rewolucji” Mai Iskander, poświęconego wydarzeniom Arabskiej Wiosny Ludów.