Pszczoły – jedne z najbardziej zapracowanych zwierząt na świecie

Naukowcy są zgodni – jeśli ocenić wpływ poszczególnych gatunków zwierząt na rozwój środowiska, pszczoły są jednym z najbardziej pożytecznych istot na Ziemi. Dzięki ich pracy możliwy jest zrównoważony rozwój tysięcy gatunków roślin, co z kolei wymiernie przekłada się nie tylko na sytuację lokalnego rolnictwa, ale też na zróżnicowanie naszej diety. Do produkcji dziewięciu z dziesięciu produktów spożywczych wykorzystuje się przynajmniej jedną z puli 100 tysięcy roślin, których uprawianie wspomagają działania pszczół.

Niestety, w ostatnich kilkunastu latach badacze zaobserwowali znaczący spadek populacji pszczół na świecie. Szacuje się, że w ramach zjawiska, które po angielsku nazywa się Colony Collapse Disorder coraz więcej pszczół robotnic w niewyjaśnionych okolicznościach porzuca swoje kolonie. Badaczom nie udało się jeszcze określić dokładnej przyczyny zjawiska, ale jednym z powodów z pewnością są zatrucia owadów pestycydami wykorzystywanymi do ochrony uprawy roślin. Właśnie z tego powodu tak istotne jest dostosowywanie nowych terenów do potrzeb pszczół, a do działań na rzecz ochrony tych owadów włącza się coraz więcej organizacji i firm, w tym również marka Fiskars, która w tym roku wprowadziła do swojej oferty narzędzia do sadzenia i wysiewu roślin.

Jak przystosować swój ogród do potrzeb pszczół?

Wielu osobom dostosowanie ogrodu do potrzeb pszczół może kojarzyć się z koniecznością posiada dużego terenu i mozolną pracą, która nie musi przynieść zamierzonych efektów. W rzeczywistości wystarczy zaopatrzeć się w kilka praktycznych narzędzi, by praca stała się łatwa, a efekty widoczne od razu. Warto też podkreślić, że stworzenie azylu dla pszczół nie wymaga także dużego ogrodu. W wielu wypadkach wystarczy nawet niewielki teren, na którym można posadzić różnorodne rośliny i zadbać o potrzeby pszczół.

Przygotowanie ogrodu na obecność pszczół nie musi być trudnym zadaniem. Wystarczy, że będziecie trzymać się kilku prostych zasad spisanych przez markę Fiskars, by wasza przydomowa zieleń stała się prawdziwym azylem dla tych owadów.

Zadbaj o różnorodność roślin w ogrodzie

To właśnie różnorodność roślin w ogrodzie jest jednym z najważniejszych czynników ułatwiających życie pszczołom. Jeśli zapełnimy nasz ogród jednym lub dwoma gatunkami roślin, prawdopodobnie cała nasza roślinność zakwitnie w tym samym czasie. Warto pamiętać, że pszczoły w zależności od gatunku będą szukać schronienia w naszym ogrodzie o różnych porach roku, a różnorodna roślinność będzie dostarczać nektar przez cały rok.

Siej kwiaty polne i rośliny kwitnące

Planując zieleń w swoim ogrodzie nie zapominajmy o występujących naturalnie kwiatach polnych i roślinach kwitnących. Egzotyczne gatunki często wyglądają bardziej efektownie, ale to właśnie polne kwiaty są prawdziwym rajem dla szukających nektaru pszczół.

Nie stosuj pestycydów, używaj naturalnych nawozów

To jedna z najważniejszych zasad. Wiele wskazuje na to, że to właśnie wykorzystywane do uprawy roślin pestycydy są jednym z największych zagrożeń dla pszczół. Jeśli hodujemy rośliny, które są bardzo zagrożone pasożytami i wymagają skutecznej opieki, warto wybrać w sklepie chemiczny środek, który jest bezpieczny dla pszczół. Dobrym pomysłem jest też korzystanie z naturalnych nawozów takich jak kompost czy obornik.

Zostaw kawałek ogrodu w stanie „dzikim”

Zdarza się, że pielęgnując swój ogródek naruszamy niewidoczne dla oka siedliska owadów. Właśnie dlatego czasami warto pozostawić część ogrodu w „samemu sobie" i pozwolić mu na samodzielne sterowanie roślinnością. Takie miejsca są doskonałym terenem dla szukających schronienia owadów, a dziki kawałek ogrodu potrafi mieć swój własny urok.

Zrób hotel dla pszczół

Wbrew pozorom wykonanie takiego schronienia nie musi być pracochłonną czynnością. Pszczołom w zupełności wystarczy niewielki stos drewna, wiązka trzciny czy bambusa. To wszystko. Jeśli macie ochotę wykazać się umiejętnościami stolarskimi, dobrym pomysłem będzie też wykonanie drewnianego domku dla trzmiela.

Zapewnij pszczołom wodę

Często zapominamy, że pszczoły potrzebują także wody do picia. Najbezpieczniejsze dla nich będzie płaskie naczynie wypełnione wodą na wysokość kilku centymetrów z włożonymi do środka kamieniami. Kamyki pozwolą pszczołom bezpiecznie przysiąść przy wodzie i napić się bez ryzyka utonięcia.

Narzędzia przydatne przy tworzeniu ogrodu przyjaznego pszczołom

Łopatka do wysiewu

Bardzo proste narzędzie, które sprawia, ze wysiew nowych roślin jest dużo prostszy. Model Solid marki Fiskars składa się z czterech podstawowych elementów – łopatki, rysika, poszerzacza i narzędzia pomiarowego. Wąska łopatka jest lekka i trwała dzięki zastosowaniu tworzywa FiberComp™, a dzięki podziałce na łopatce łatwiej kontrolować wysiewanie odpowiedniej ilości nasion.

Pikownik

To praktyczne urządzenie służy do przygotowywania otworów w ziemi oraz sadzenia nasion, cebulek i małych sadzonek na odpowiedniej głębokości. Model z serii Solid wyposażono w podziałkę umożliwiającą kontrolę głębokości dołka do 150 mm.

Siewnik

To wszechstronne narzędzie, które może być używane przez cały rok. Siewnik Fiskars Solid latem można wykorzystywać do rozsiewania  nasion albo rozrzucania nawozu, a zimą do rozsypywania piasku. Obracane pokrętło pozwala na łatwą regulację dozowania w zależności od zastosowania granulatu, a wybór jednego z trzech różnych ustawień średnicy otworu daje możliwość dostosowania urządzenia do wysiewania środków sypkich, grubo i drobnoziarnistych.