Jak twierdzi Jan Freitag, starszy wiceprezes Lodging Insights ds. analiz hotelowych w firmie STR, w Stanach Zjednoczonych obserwuje się delikatne oznaki wznowienia popytu na pokoje hotelowe. Obłożenie hoteli w USA, w tygodniu kończącym się 2 maja wyniosło 28,6% co stanowi pierwszy "solidny dowód" na powrót zapotrzebowania na usługi rekreacyjne.

Na początku tego tygodnia stowarzyszenie American Hotel & Lodging Association opublikowało przemysłowe standardy Stay Safe w formie pliku pdf,  wiele dużych grup hotelowych również nakreśla nowe zasady.

 

Żegnajcie, atrakcje?

“W niedalekiej przyszłości, czyli do czasu, gdy dostępna będzie szczepionka na Covid-19, skuteczne leczenie lub natychmiastowe testy na koronawirusa, pobyty w hotelach będą prawdopodobnie pozbawione sensu, szczególnie w placówkach o wyższym standardzie, w których spersonalizowane udogodnienia były główną częścią atrakcji” – mówi Christopher Anderson, profesor biznesu w Cornell University's Hotel School w mieście Itaca, znajdującym się w stanie Nowy Jork.

Anderson przewiduje, że w hotelach będzie mniej miejsc wspólnego dostępu, "więc nie będzie bufetów, nie będzie minibarów", a wiele z "luksusowych elementów  polegających na dotyku", takich jak zabiegi spa, czy usługi pokojówki mogą być zawieszone.

 

Spryskiwacze i ultrafiolet

Sieć Hilton opracowuje zasady z pomocą zespołu ds. profilaktyki i kontroli zakażeń w Klinice Mayo. Razem badają możliwość zastosowania elektrostatycznych spryskiwaczy, które równomiernie rozprowadzają mgiełkę na dużych powierzchniach, a także światła ultrafioletowego do dezynfekcji powierzchni i przedmiotów.

Marriott ogłosił już, że będzie używał takich spryskiwaczy do czyszczenia pokoi gościnnych i przestrzeni publicznych oraz testuje ultrafiolet.  


Maseczki i rękawiczki oraz środki odkażające

Dodatkowo maseczki i rękawiczki w przypadku personelu będą standardem w większości placówek, a chusteczki i płyny do dezynfekcji do rąk staną się stałym wyposażeniem ogólnodostępnych przestrzeni.

 

Dystans społeczny i bezkontaktowa obsługa gości

Sieć Mariott zapowiada, że będzie usuwać meble i rekonfigurować wiele obszarów tak, by ułatwić zachowanie zalecanego odstępu między ludźmi. Rozważa też zastosowanie barier z pleksi przy recepcji, by oddzielić gości od personelu hotelowego. Goście ponad 3200 hoteli sieci Marriott mogą korzystać ze swoich telefonów, by się zameldować, uzyskać dostęp do swoich pokoi i zamówić specjalnie zapakowany room service dostarczany bezkontaktowo pod ich drzwi.

Podróżujący mogą spodziewać się też ograniczenia ilości osób w windzie i szyb pleksi, które, w razie konieczności z pracownikami hotelu, będą zapewniać obu stronom bezpieczeństwo.

 

Goście z podejrzeniem lub potwierdzonym przypadkiem Covid-19

Sieci hoteli przedstawiają również zasady dotyczące domniemanych lub potwierdzonych przypadków Covid-19 na miejscu. Środki te często obejmują intensywną dezynfekcję pomieszczeń zajmowanych przez gości, którzy zachorowali, którą mają przeprowadzać specjalistyczne firmy.

Kontrola temperatury dla gości i pracowników jest jedną z najskuteczniejszych linii obrony w wykrywaniu możliwych infekcji, ale jeszcze nie jest jasne, jak szeroko zostanie wdrożona w hotelach.

 

Hotel The Venetian w Las Vegas, który nie został jeszcze ponownie otwarty, zapowiedział korzystanie ze skanerów termicznych przy każdym wejściu, które umożliwią dyskretne i nieinwazyjne kontrole temperatury personelu i gości.

 

Nowojorski The Four Seasons przestrzega niewiarygodnie surowych zasad, odkąd na początku kwietnia zaczął przyjmować pracowników służby zdrowia. Zasady te, opracowane przez firmę zarządzającą ryzykiem podróży International SOS, obejmują jeden punkt wejścia dla wszystkich, w którym każdemu sprawdzana jest temperatura, a pielęgniarki obsługujące wejście 24 godziny na dobę witają każdego zestawem pytań, który ma pomóc w rozpoznaniu potencjalnego niebezpieczeństwa zarażeniem koronawirusem.

Znacznie trudniej będzie w przypadku osób bezobjawowych, ponieważ wielce prawdopodobne jest, że większość hoteli nie będzie dysponować szybkimi testami na obecność wirusa.

 

Czy ceny za nocleg wzrosną?

Według ekspertów nowe środki bezpieczeństwa z pewnością wpłyną na koszty ponoszone przez właścicieli hoteli, ale nie jest jasne, czy odbiją się również na cenach pokoi. Na pewno nie wydarzy się to jednak w tym roku, ponieważ branża hotelarska musi odbić się od dna po kilku tygodniach zamrożenia, a także – przede wszystkim – przekonać potencjalnych klientów do tego, że zapewni im wszelkie środki bezpieczeństwa.


Katarzyna Mazur