Meteoryt, o którym mowa, był częścią asteroidy. Skała wielkości pralki spadła na Ziemię, a konkretnie na teren Kostaryki, 23 kwietnia 2019 roku. Jej odłamki rozprysnęły się na teren dwóch wiosek – La Palmera i Aguas Zarcas.

Okazuje się, że asteroida była pozostałością wczesnego Układu Słonecznego, a meteoryt zwany Aguas Zarcas został najpewniej zbudowany ze złożonych związków węgla. Naukowcy twierdzą, że skała powstała z tego samego pyłu, który odkryto w meteorycie Murchison.

Murchison znaleziono w 1969 roku w stanie Wiktoria w południowej Australii. Zebrano szereg kawałków o łącznej masie przeszło 100 kg, w tym największy ważący 7 kg. Swoją sławę Murchison zyskał dzięki temu, że odkryto w nim ponad 100 aminokwasów białkowych – niektóre z nich były znane naukowcom i obecne w ziemskich organizmach. Inne są rzadkie lub nieznane w istniejącym życiu

W przypadku tęczowego Aguas Zarcas na razie nie potwierdzono obecności białek w jego wnętrzu, jednak naukowcy mają nadzieję na podobne odkrycia, jakie miały miejsce przy australijskim okazie.

Co kryje meteoryt?

Meteoryt Aguas Zarcas ma 4 560 milionów lat i był częścią asteroidy, która spadła w 2019 roku nad San Carlos. Pewna kobieta z miejscowości Aguas Zarcas, będąca świadkiem zdarzenia twierdzi, że kamień przebił dach jej domu, a „ciepłą skałę” znalazła na podłodze.

Skała ważyła nieco ponad kilogram i najpierw była badana na terenie domu, w którym ją znaleziono, przy pomocy specjalistycznego sprzętu z Sekcji Petrografii i Geochemii Szkoły Geologii.

Dalsze badania nad skałą zajęły ponad rok. Ostatecznie pokazały, że tęczowy Aguas Zarcas to chondryt węglisty, który powstał zanim rozwinęło się nasze Słońce. Chondryty węgliste są bogate w węgiel – i to nie tylko w nieorganiczny, ale także cząsteczki organiczne, jak aminokwasy, elementy budulcowe białek – podaje ScienceMag.

Naukowcy porównali tęczowy meteoryt do znalezionego w Australii. Murchison zawierał również zasady nukleinowe, elementy budulcowe cząsteczek genetycznych, takich jak RNA, a w listopadzie 2019 roku naukowcy odkryli w nim główny składnik szkieletu RNA – rybozę. Aguas Zarcas może zawierać te same związki. Ponadto zespół pracujący nad badaniami meteorytu dysponuje bardziej zaawansowaną technologią niż naukowcy 50 lat temu, co umożliwia im ochronę i badanie znalezionych skał.

Ponieważ tęczowy meteor jest młodszy od poprzednika, naukowcy mają nadzieję, że odkryją związki organiczne, które już dawno wyparowały z Murchisona. Sądzą, że wewnątrz skały będzie znajdować się wiele aminokwasów, ale mają też nadzieję na odkrycie białka, którego istnienie od dawna podejrzewano, ale nigdy nie znaleziono go w meteorytach.

Jeśli choć część nadziei badaczy się ziści, ich odkrycia przybliżą nas do poznania początków naszego Układu Słonecznego i źródła życia we wczesnym Wszechświecie.