Zespół hiszpańsko-niemieckich naukowców pod kierownictwem badaczy z Uniwersytetu w Kadyksie i we współpracy z Muzeum Neandertalczyków i Uniwersytetem w Kolonii prowadził wykopaliska w jaskini Ardales. To grota w Maladze, na południu Hiszpanii, w której przez ponad 50 tys. lat przodkowie współczesnego człowieka tworzyli sztukę naskalną.

Jaskinia Ardales – jedna z ważniejszych grot w czasach prehistorycznych

Po raz pierwszy została odkryta w 1821 roku, gdy trzęsienie ziemi odkryło wejście do środka. Archeolodzy odnaleźli wówczas ślady obecności neandertalczyków sprzed ponad 65 tys. lat, a nawet neolityczne pochówki datowane na ok. 3000 r. p.n.e.

Badania w jaskini Ardales trwają od wielu lat, a naukowcy próbują zrozumieć tradycje, wierzenia i sztukę prehistorycznych ludzi. To istna skarbnica wiedzy dla badaczy, którzy chcą poznać zwyczaje wielu pokoleń człowiekowatych. Dotychczas odkryto tam ponad 1000 malowideł i rycin, a także najróżniejsze artefakty i ludzkie szczątki.

Najnowsza analiza grupy naukowców wykazała, że dziesiątki tysięcy lat temu ludzie tworzyli ozdoby i biżuterię z muszli. Wyniki zostały opublikowane na łamach czasopisma naukowego „Environmental Archaeology: Journal of Human Paleoecology”.

Paleolityczni ludzie tworzyli biżuterię z muszli mięczaków

Naukowcy twierdzą, że ludzie z epoki kamienia nosili naszyjniki i kolczyki, które wykonywali z muszli mięczaków pochodzących z m.in. południowego wybrzeża. Badacze odnaleźli 13 wapiennych szkieletów muszlowców, z których starannie wykonano biżuterię.

Co ciekawe, autorzy podkreślają, że muszle pochodziły zarówno od zwierząt słodko, jak i słonowodnych. W przypadku tych pierwszych sprawa wydaje się dość oczywista. Ludzie wydobywali je z lokalnych źródeł wody. Jednak uwagę badaczy zwróciły wapienne szkielety pochodzące z morza.

Analiza odnalezionych muszli wykazała, że paleolityczni Homo sapiens musieli prawdopodobnie pokonać ok. 50 km, aby je zebrać, a następnie przenieść z powrotem do jaskini. – Niezwykłe jest znalezienie tego typu szczątków morskich w jaskiniach, które położone są tak daleko w głębi lądu i o tak starożytnej chronologii. Odkrycie rzuca nowe światło na wiedzę o naszym gatunku – mówi prof. Duarte.

Jaką rolę odgrywała biżuteria w okresie paleolitu?

Archeolog dodaje, że dotychczas w basenie Morza Śródziemnego odnaleziono niespełna 200 artefaktów ozdobnych wykonanych z muszli, a wszystkie odkryto bezpośrednio na obszarze przybrzeżnym. Tego rodzaju przedmioty są niezwykle rzadkie w tej części Europy.

Uczeni uważają, że artefakty zostały wytworzone w okresie ok. 25–30 tys. lat temu. Juan Jesus Cantillo Duarte, profesor archeologii z Uniwersytetu w Kadyksie twierdzi, że odkrycie ma ogromne znaczenie w kontekście prehistorii Półwyspu Iberyjskiego. Uczony zwraca uwagę, że to kolejny dowód podkreślający, że jaskinia Ardales była niezwykle istotnym ośrodkiem życia i kultury dawnych społeczności.

– Jaskinia Ardales przez wiele tysięcy lat, w okresie górnego paleolitu, była miejscem wyspecjalizowanych działań i praktyk symbolicznych – podkreśla Pedro Cantalejo, archeolog z Uniwersytetu w Kadyksie i współautor odkrycia. Autorzy twierdzą, że biżuteria mogła spełniać nie tylko funkcje ozdobne, ale również duchowe i religijne. Zarówno pradawna sztuka, jak i wszelkie przedmioty, które kojarzone są z szeroko rozumianą estetyką i pięknem, to dowód na postępujący rozwój człowieka.

Źródło: Environmental Archaeology: Journal of Human Paleoecology