Wskrzeszanie wymarłych gatunków zwierząt od lat budzi kontrowersje w świecie nauki. Temat raz jeszcze wrócił na tapet, po tym jak biolodzy z amerykańskiej firmy Colossal ogłosili, że dzięki najnowszym technologiom planują przywrócić mamuty włochate do arktycznej tundry. Ich zdaniem takie działania mogą pomóc w przywróceniu utraconych ekosystemów i spowolnieniu skutków zmian klimatycznych.

– Nigdy wcześniej ludzie nie potrafili wykorzystać potencjału tej technologii do reintrodukcji wymarłych gatunków zwierząt, a tym samym do uzdrowienia Ziemi i zadbania o jej przyszłość – tłumaczy Ben Lamm, dyrektor generalny i współzałożyciel Colossal.

Jak dodaje, naukowcy będą mogli nie tylko przywracać wymarłe gatunki, ale też uratować przed wyginięciem te najbardziej zagrożone.

Nowe stare mamuty

Pracownicy firmy Colossal chcą stworzyć hybrydę słonia indyjskiego i mamuta włochatego na podstawie dobrze zachowanych szczątków. Co ciekawe, DNA obu zwierząt jest podobne w 99,6 proc.

Zwolennicy projektu przekonują, że przywrócenie mamuta włochatego w zmienionej formie ma pomóc w odbudowaniu ekosystemu arktycznej tundry i zapobiec wyginięciu słonia indyjskiego.

Zespół badawczy przeanalizował genomy 23 żyjących gatunków słoni i wymarłych mamutów. Naukowcy przewidują, że będą musieli wprowadzić „ponad 50 zmian” w kodzie genetycznym słonia indyjskiego, aby nadać mu cechy niezbędne do rozwoju i przetrwania w Arktyce.

– Nasz cel to stworzenie pierwszych takich hybryd w przeciągu najbliższych 4-6 lat – zapowiada Lamm.

Kontrowersyjny projekt za krocie

Po opracowaniu komórek z nowym DNA naukowcy planują przeprowadzić zapłodnienie w sztucznym łonie. Jak na razie są to jednak tylko plany, ponieważ podobna technologia nie została jeszcze odkryta. George Church, współzałożyciel firmy Colossal, nie wyklucza wykorzystania samic słonia indyjskiego jako surogatek.

Reintrodukcja mamutów włochatych ma kosztować 15 mln dolarów. Śmiały projekt wzbudza wiele kontrowersji natury etycznej. Pasjonaci science fiction mają z kolei nadzieję, że w niedalekiej przyszłości naukowcom uda się przywrócić nie tylko wymarłe w ostatnich latach gatunki zwierząt, ale również dinozaury.