Oprócz kamiennych narzędzi i węgla drzewnego, w jaskini Gruta de Figueira Brava znaleziono bogate złoża muszli i kości, które mogą nam wiele powiedzieć o mieszkających tam neandertalczykach. Zwłaszcza o ich posiłkach. Najnowsze badanie pokazuje, że 90 000 lat temu neandertalczycy piekli i jedli kraby.

Łowienie krabów w paleontologicznej Portugalii

Wśród badanych szczątków archeologicznych, dr Mariana Nabais z Katalońskiego Instytutu Paleoekologii Człowieka i Ewolucji Społecznej i jej zespół znaleźli resztki skorupiaków. W większości były to kraby brunatne. Ich wielkość oszacowano na podstawie obliczeń wielkości pancerza w stosunku do szczypców.

Badacze odkryli, że kraby były dorosłymi już osobnikami, z których można było uzyskać po około 200 g mięsa. Uszkodzenia pancerzy nie wskazują na udział innych drapieżników. Oznacza to, że na kraby polowali neandertalczycy. Mogli je zbierać podczas odpływów.

Menu neandertalczyków bogate w kraby

Znalezisko wskazuje również, że neandertalczycy nie tylko polowali na kraby, ale również je piekli. Czarne oparzenia muszli w porównaniu z badaniami innych mięczaków podgrzewanych w określonych temperaturach wykazały, że kraby ogrzewano w temperaturze około 150–260 stopni Celsjusza, czyli typowych dla pieczenia.

Najnowsze wyniki badań zmieniają postrzeganie neandertalczyków. Ich menu wskazuje, że nie byli oni prymitywnymi mieszkańcami jaskiń. Wcześniejsze znaleziska małży i szeregu ryb mogą świadczyć, że żywność morska odegrała ważną role w rozwinięciu zdolności poznawczych wśród ówczesnych ludzi. Jedzenie krabów prawdopodobnie wspierało dobre działanie mózgu.