Historia rybołówstwa sięga odległych czasów paleolitu. Prehistoryczni ludzie już setki tysięcy lat temu zajmowali się połowem ryb, aby zapewnić sobie i swoim bliskim pożywienie. Początkowo człowiek wykorzystywał prymitywne narzędzia, które nie zawsze były skuteczne. Dowody archeologiczne wskazują, że dopiero w neolicie zaczęto wytwarzać sieci lub przedmioty przypominające wędki, które znacznie ułatwiły zdobywanie jedzenia.

Historia rybołówstwa sięga nawet 800 tysięcy lat

Co ciekawe, w 2022 roku naukowcy odkryli, że ryby były podstawą diety ludzi już nawet 800 tysięcy lat temu. Badacze dokonali wówczas analizy szczątek stworzenia z rodziny karpiowatych, które odnaleziono w Izraelu. Okazało się, że ryba została poddana procesowi obróbki termicznej, a dokładnie rzecz biorąc – została prawdopodobnie usmażona lub podgrzana nad ogniem. Było to również potwierdzenie tezy, że już w tym czasie człowiekowi udało się ujarzmić ogień.

Izraelscy archeolodzy prowadzili ostatnio wykopaliska nieopodal miasta Aszkelon, które znajduje się nad Morzem Śródziemnym, na południowym zachodzie Izraela. Badaczom udało się odnaleźć dużej wielkość miedziany haczyk, który służył do połowu ryb. Datowanie radiowęglowe wykazało, że miał nawet 6000 lat. Oznacza to, że to prawdopodobnie najstarszy przedmiot tego typu, jaki odnaleziono w tym regionie.

Naukowcy twierdzą, że hak był używany do połowu rekinów

Naukowcy twierdzą, że ze względu na rozmiar haczyka, nie był używany do łowienia drobnych ryb. Badacze uważają, że wykorzystywano go do polowania na duże rekiny.

Co ciekawe, archeolodzy w tym miejscu odkryli również ślady nieznanej wcześniej wioski, która najprawdopodobniej była zamieszkana przez rybaków z okresu chalkolitu, nazywanego również eneolitem. Był to czas przejściowy pomiędzy epokami kamienia i brązu, podczas którego ludzie wytwarzali przedmioty z metalu, głównie z miedzi.

Haczyk ma około 6,5 centymetra długości i ok. 4 cm szerokości. Eksperci twierdzą, że używano go do łowienia żarłaczy ciemnoskórych, żarłaczy brunatnych, a także innych większych ryb, takich jak tuńczyki. Archeolodzy przyznają, że odkrycie rzuca nowe światło na dietę ludzi, którzy żyli w tym regionie. Dotychczas naukowcy nie byli pewni, kiedy dokładnie ludzie zaczęli żywić się rekinami.

Najstarsze haki mają nawet 40 tysięcy lat

– To naprawdę wyjątkowe znalezisko, ponieważ prawie wszystkie inne haki rybackie, które pochodzą z tego okresu, są znacznie mniejsze i zazwyczaj były wykonane z małych kości zwierzęcych – podkreślał w oficjalnym oświadczeniu Yael Abadi-Reiss, archeolog z Israel Antiquities Authority.

Najstarsze znane haki, które wykorzystywane były w rybołówstwie, pochodzą sprzed ok. 40 tysięcy lat. Odnaleziono je m.in. w Japonii oraz w Timorze Wschodnim. Naukowcy zwracają jednak uwagę na to, że najnowsze odkrycie jest wyjątkowe, ponieważ może być to pierwszy w historii hak, który został wykonany z miedzi.

Wioska mogła być w przeszłości zamieszkiwana przez wielu ludzi

– Możliwe, że jest to jeden z pierwszych metalowych przedmiotów stworzonych w tym regionie. Wykorzystywanie miedzi do produkcji narzędzi było wówczas nowością – dodaje archeolog. Chalkolit w Izraelu przypadał bowiem na okres 4500–3500 lat p.n.e. Abadi-Reiss uważa, że podobnych haczyków mogło być więcej, ale większość najpewniej uległa degradacji.

Archeologom udało się również odnaleźć dowody na to, że starożytna wioska była ponad 6000 lat temu była zamieszkana przez wielu ludzi. Badania wykazały, że zajmowali się nie tylko rybołówstwem, ale również rolnictwem i hodowlą zwierząt. Odnaleziono tam również dowody, które potwierdzają, że w tym regionie od wielu tysięcy lat produkowano wino.

Źródło: The Times of Israel, Haaretz