Chan Chan było największym miastem epoki prekolumbijskiej Ameryki Południowej. Dziś stanowisko archeologiczne znajduje się na terenie Peru w regionie La Libertad, w zachodniej części kraju. To obszar na północ od Trujillo.

Kultura Chimú istniała od ok. X wieku do XV wieku. Ich królestwo upadło po tym, jak zaatakowali ich Inkowie. Szacuje się, że w momencie najazdu samo Chan Chan mogło zamieszkiwać nawet 30 000 Chimów.

Odkrycie jest częścią projektu konserwatorskiego zabytkowej stolicy kultury Chimú

Najnowsze odkrycie jest częścią większego projektu, który ma na celu ochronę dziedzictwa dawnego miasta królestwa Chimú. Zespół badaczy prowadził wykopaliska na stanowisku archeologicznym Huaca Takaynamo, które znajduje się na północnych obrzeżach dawnego Chan Chan. To właśnie tam archeolodzy odkryli ozdobną, drewnianą figurkę o wymiarach 47 cm na 16 cm.

Naukowcy twierdzą, że rzeźba jest stosunkowo dobrze zachowana. Przypomina sylwetkę człowieka. Jednak twarz jest pomalowana na czerwono, brakuje jej ust, a w uszach ma coś, co przypomina kolczyki. Postać ma wyrzeźbiony specyficzny strój i nosi na głowie czapkę, która jest ozdobiona siedmioma pionowymi pasami. Są one namalowane naprzemiennie w jasnych i ciemnych kolorach..

Naukowcy przyznają, że potrzebna jest dokładna analiza, aby dowiedzieć się, czym jest figurka

Eksperci nie są pewni, kiedy figura została stworzona ani kogo dokładnie przedstawia. Archeolodzy podejrzewają, że może być to posążek tragarza lektyki, w której transportowano władców. Stylistyka figurki sugeruje, że mogła ona powstać we wczesnym okresie istnienia kultury Chimú.

Oprócz tajemniczej figurki archeologom udało się również odnaleźć naszyjnik, który został upleciony z nasion rośliny o nazwie nectandra. Należy ona do rodziny wawrzynowatych, które naturalnie występują w strefie tropikalnej obu Ameryk. Co ciekawe, nasiona gatunku Nectandra pichurim były stosowane jako środek leczniczy. Dodatkowo pod rzeźbą tragarza odkryto czarną torebkę, która miała ozdobne biało-brązowe nici.

Miasto Chan Chan przez kilkaset lat było stolicą królestwa Chimú

Miasto Chan Chan powstało ok. 850 r. n.e. Wybudowano je z glinianej cegły suszonej (adobe), która jest suszona na słońcu i nie jest dodatkowo wypalana. Budowle pokryte zostały lekkie tynkiem. W nim, w przeciwieństwie do innych prekolumbijskich cywilizacji, które tworzyły sztukę antropomorficzną, rzeźbiono ornamenty składające się z ryb, małych ssaków i ptaków. Eksperci podejrzewają, że sztuka Chimów skoncentrowana była na zwierzętach głównie za sprawą bliskości oceanu.

W stolicy kultury Chimú zbudowano 10 cytadel. Najważniejsza i zarazem znajdująca się w centrum była Chudi. Miała powierzchnię ok. 8 hektarów. Każda świątynia była miejscem modłów i zgromadzeń, jak również siedzibą jednego z władców. Co ciekawe, po śmierci panującego monarchy budynek stawał się jego mauzoleum, a każdy kolejny król musiał zbudować sobie nową cytadelę.

Chan Chan jest dziś zagrożone erozją, którą powodują ulewne deszcze. Właśnie dlatego archeolodzy prowadzą obecnie wykopaliska w regionie oraz prace konserwatorskie. Miasto od 1986 roku jest wpisane na listę Światowego Dziedzictwa Unesco.

ŹródłoHeritage Daily.