Kayla Barron posiada tytuł magistra inżynierii jądrowej i oficjalnie została astronautką NASA w styczniu 2020 roku, po ponad dwóch latach od zakwalifikowania na to stanowisko oraz ukończeniu wymaganych testów i treningów.

Na pokładzie kapsuły Dragon Crew dołączy do dwóch astronautów NASA – Raja Chari i Toma Marshburna i astronauty ESA (Europejskiej Agencji Kosmicznej) – Matthiasa Maurera, dla którego będzie to także pierwszy lot. Barron, tak samo jak Maurer, będzie specjalistką ds. misji. Chari będzie kierownikiem misji, a Marshburn – najbardziej doświadczony z załogi – głównym pilotem.

Chari, Marshburn i Maurer zostali zakwalifikowani do misji już w grudniu 2020 roku. Barron musiała zaczekać na powołanie do momentu zakończenia wszystkich szkoleń.

Pływała na USS Maine

33-latka jest jedyną kobietą w załodze trzeciej wspólnej misji NASA i SpaceX w ramach programu Commercial Crew. Bilet na ISS jest dla niej nie tylko sukcesem zawodowym, lecz także spełnieniem marzeń z dzieciństwa. Jej dotychczasowe dokonania pokazują, że nie boi się wyzwań.

Barron urodziła się w Pocatello w stanie Idaho (USA), ale za swoje rodzinne miasto uważa Richland w stanie Waszyngton. Studiowała na Akademii Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych (gdzie uzyskała licencjat z inżynierii systemów) oraz na Uniwersytecie Cambridge w Anglii.

Jako porucznik komandor (stopień marynarki wojskowej) Barron zdobyła kwalifikacje oficera okrętów podwodnych i trzykrotnie służyła na pokładzie USS Maine. Kiedy w 2017 roku otrzymała informację, że jej kandydatura na astronautkę została zaakceptowana, służyła jako zastępca oficera flagowego w Akademii Marynarki Wojennej. Zdecydowała jednak zawiesić tę część kariery i spróbować swoich sił w NASA.

– Jestem bardzo zaszczycona i podekscytowana, że dołączę do nadchodzącej misji SpaceX Crew-3 na Międzynarodową Stację Kosmiczną, która ma się rozpocząć pod koniec października. Nie mogłam prosić o lepszy zespół ani o bardziej niesamowitą przygodę – napisała Barron na Instagramie po ogłoszeniu, że dołącza do zespołu misji.

Start Dragon Crew-3 już w październiku

Kiedy Barron, Chari, Marshburn i Maurer przybędą do stacji ISS, staną się członkami ekspedycji badawczej na sześć kolejnych miesięcy. Załoga Crew-3, która poleci na orbitę w październiku, będzie w niewielkim stopniu pokrywać się z astronautami Crew-2, którzy przybyli tam 24 kwietnia i mają wrócić na Ziemię kapsułą, którą przyleci nowa ekipa.

Będzie to drugi przypadek w historii kosmicznych misji, w którym dwie załogi komercyjnych lotów spotkają się na ISS. Po raz pierwszy do takiego spotkania doszło właśnie w kwietniu. Wtedy też zbliżono się do rekordu liczby osób przebywających na ISS w jednym czasie, bo oprócz załogi NASA-SpaceX przebywają tam też rosyjscy astronauci z misji Sojuz.

Zwiększenie liczby astronautów, jakich może pomieścić ISS, jest możliwe tylko wtedy, gdy do stacji zadokowana jest kapsuła. Stacja jest przystosowana dla 6 osób, ale w czasie spotkania dwóch załóg NASA na jej pokładzie znajdowało się 11 astronautów. Rekord padł jednak w 2009 roku, kiedy ISS gościła równocześnie 13 osób.

Źródło: NASA