Część długowiecznych zwierząt (np. karmazyny) nie zdradza żadnych oznak starzenia Przez całe życie zachowują dobrą kondycję i zdolność do reprodukcji. Dorosłe jętki nie spędzają na Ziemi nawet jednego dnia, a niektóre gąbki egzystują przez tysiące lat. Odkrywca tego zjawiska amerykański biolog Caleb Finch nazwał je zaniedbywalnym starzeniem (ang. negligible senescence).

Niestety do najdłużej żyjących zwierząt nie można zaliczyć człowieka. Rekordzistką, dzierżącą potwierdzony tytuł najdłużej żyjącej przedstawicielki homo sapiens, a zarazem jedynej osoby gatunku ludzkiego, która przekroczyła barierę 120 lat, była Jeanne Calment. Francuzka przyszła na świat w 1875 roku, a zmarła 120 lat i 164 dni później w roku 1997.

Co ciekawe, wśród najdłużej żyjących zwierząt najłatwiej spotkać te, które żyją w środowisku wodnym. Oto pierwsza dziesiątka najdłużej żyjących zwierząt według bazy danych AnAge (An Animal Ageing and Longevity Database).

1. Gąbka Scolymastra joubini – 15 000 lat

Te nieposiadające tkanek zwierzęta morskie to najdłużej żyjące organizmy na Ziemi. Można je spotkać w lodowatych wodach oceanu otaczającego Antarktydę.

Fot. eol.org

2. Gąbka Cinachyra antarctica – 1550 lat

Inny gatunek gąbki z zimnych wód Antarktydy.

Fot. eol.org

3. Cyprina Islandzka (Arctica islandica) – 507 lat

Gatunek głębinowego małża. Osobnik wyłowiony w 2006 roku u wybrzeży Islandii, którego wiek oszacowano na 507 lat, otrzymał nawet imię – Ming, od dynastii panującej w Chinach, gdy przyszedł na świat.

Fot. Hans Hillewaert

4. Rekin polarny (Somniosus microcephalus) – 392 lata

Jest najdłużej żyjącym kręgowcem. Na dojrzałość płciową musi czekać 150 lat.

Fot. CC BY-SA 4.0

5. Wal grenlandzki (Balaena mysticetus) – 211 lat

Pierwszy reprezentant gromady ssaków, nie zamieszkujący jednak lądu, lecz – podobnie jak poprzednicy – zimne morza.

Fot. by wildestanimal / Getty Images

6. Karmazyn ostrooki (Sebastes aleutianus) – 157 lat

Czerwona ryba z Pacyfiku, osiągająca do metra długości. Choć występuje nawet na wysokości Kalifornii, preferuje tam zimną wodę na dużych głębokościach.

Fot. Fishbase.se

7. Jeżowiec Strongylocentrotus franciscanus – 200 lat

Zamieszkuje płytkie wody Oceanu Spokojnego. Naukowcy sądzili, że żyje kilkanaście lat, dopiero zastosowanie datowania metodą węgla radioaktywnego 14C wykazało, że jeżowce dożywają 200 lat, i to bez oznak starości.

Fot. Brent Durand

8. Żółw słoniowy (Geochelone nigra) – 177 lat

Wiarygodne źródła mówią o rekordziście, który dożył 177 lat. Żółwica Harriett, którą z Wysp Galapagos według części badaczy wywiózł sam Karol Darwin, dożyła w Australii 2006 roku, przeżywając w sumie 176 lat.

Fot. Jay Dickman / Getty Images

9. Karmazyn północny (Sebastes borealis) – 157 lat

Kolejny przedstawiciel rodziny skorpenowatych z Oceanu Spokojnego.

Fot. https://www.fishbase.se/

10. Żółw olbrzymi (Geochelone gigantea) i jesiotr jeziorny (Acipenser fulvescens) – 150 lat

Złowiony na Seszelach żółw o imieniu Adwaita dokonał żywota w zoo w Kalkucie w 2006 roku.

Fot. Getty Images