Artysta, architekt, filozof, wynalazca, malarz, rzeźbiarz, anatom, astronom, medyk, ornitolog, fizyk, botanik. Nie sposób znaleźć kogoś bardziej wszechstronnego od Leonarda Da Vinci. Kulminacją obchodów  500. rocznicy śmierci toskańskiego geniusza  jest wystawa Botanika Leonarda, którą można oglądać tej jesieni w samym sercu Florencji. Ekspozycja w przestrzeni kompleksu Santa Maria Novella będzie dostępna dla zwiedzających do 15 grudnia 2019 r. Wystawa ukazuje mniej znaną - nomen omen - gałąź zainteresowań i badań Da Vinci – rośliny.

Przekraczając próg galerii, wchodzimy do świata z pogranicza nauki i sztuki. Zwiedzanie odbywa się w atmosferze dążenia do rozwikłania tajemnicy: czy istnieje nadrzędna zasada, która rządzi światem przyrody? Czy z odstępów między liśćmi można odczytać idealną proporcję? Za przewodnika po kolejnych spostrzeżeniach da Vinci dotyczących form i struktur w świecie roślin, prowadzą interaktywne instalacje, nowoczesne plansze, kopie rysunków i prawdziwe rośliny.

Fototropizm, podstawy dendrologii, wpływ grawitacji na rośliny – to tylko niektóre z badań Leonarda, o których opowiada ta wystawa. Leonardo jawi się nie tylko jako baczny obserwator przyrody, który dokumentuje zjawiska w notesach, wysnuwa odważne jak na swoją epokę tezy i nie boi się eksperymentować, byle tylko zrozumieć mechanizm zjawisk. Mamy tu do czynienia z człowiekiem pochłoniętym poszukiwaniem systemowości, powtarzalności, schematów. Jest w tym coś szalonego i jednocześnie pięknego. Jakby botanika była dla Leonarda kolejnym puzzlem w układance świata, który rządzi się matematyczną doskonałością.

Tej naukowej motywacji towarzyszą niezwykłe rysunki i modele Da Vinci, tak dokładne, że nazywane „portretami roślin”. I to właśnie w tym miejscu przenikają się natura, nauka i sztuka. Dla Leonarda poznanie naukowe nigdy nie było czysto opisowe, a malarstwo nigdy nie miało wyłącznie funkcji estetycznej. U Da Vinci wszystko jest ze sobą połączone.

Wystawa BOTANIKA LEONARDA (THE BOTANY OF LEONARDO. A vision of science bridging art and nature)

13 września - 15 grudnia 2019
Kompleks Santa Maria Novella

Kuratorami wystawy są: Stefano Mancuso, jeden z największych światowych autorytetów w dziedzinie neurobiologii roślin, Fritjof Capra, fizyk i teoretyk systemów, znawca Leonarda da Vinci oraz Valentino Mercati, założyciel i prezes firmy Aboca. Koordynację naukową zapewnia Valentina Zucchi, MUS.E. Producentem i pomysłodawcą wystawy jest Aboca.

BILETY:
Wejście łączone na Wystawę + Kompleks Santa Maria Novella
Normalny 10,00 €, ulgowy 7,50 € (11-18 lat), darmowy dla dzieci przed ukończeniem 11. roku życia.
Zwiedzanie z przewodnikiem jest dostępne w języku włoskim i angielskim, konieczna jest rezerwacja (Normalny 5,00 €, ulgowy 2,50 €)

GODZINY OTWARCIA:
Od poniedziałku do czwartku: 9:00 – 17:30
Piątek: 11:00 – 17:30
Sobota: 09:00 – 17:30
Niedziela: 13:00 – 17:30
Ostatnie wejście i zamknięcie kas na 45 minut przed godziną zamknięcia wystawy.

Więcej na stronie: www.leonardodavincibotany.com