Majowie nieustannie intryguje naukowców. Od czasu, gdy John Lloyd Stephens w pierwszej połowie XIX wieku ponownie odkrył ślady tej wielkiej i wydało się wtedy, że zaginionej cywilizacji, badacze próbują zrozumieć wierzenia, tradycje i życie przedstawicieli tej prekolumbijskiej kultury.

W archeologii jest jednak tak samo, jak w każdej innej dziedzinie nauki. Nic nie jest pewne na 100%, a każde kolejne wykopaliska udowadniają, że wciąż nie wiemy wszystkiego o dawnych mieszkańcach Ameryki Środkowej.

Nowe odkrycie w południowym Meksyku

Naukowcy z meksykańskiego Narodowego Instytutu Antropologii i Historii (INAH) są w trakcie nowego sezonu wykopaliskowego. Badacze pracowali na południu kraju, m.in. na półwyspie Jukatan, na stanowisku Kabáh. Archeolodzy przekazali lokalnym mediom informacje o swoim najnowszym odkryciu. Odnaleźli dwa kompleksy mieszkaniowe, a także ruiny monumentalnego budynku, który przypominał pałac. Konstrukcje te pochodziły sprzed ok. 1500 lat.

Zespół przekazał, że odkrycie to jest wyjątkowe. To pierwsze budowle mieszkalne, które odkryto na terenie starożytnego miasta, będące jednocześnie dowodem potwierdzającym osadnictwo w mieście. Dotychczas wiadomo było, że Kabáh było zamieszkane od III wieku. Większość zachowanych do dziś budowli pochodzi z okresu pomiędzy VII i XI w. W przeszłości znaleziono tu Pałac Codz Poop, maski Chaca, a także łuk pozorny.

pałąc MajówNowo odkryty pałac Majów na Jukatanie. Fot. INAH

Monumentalna budowla przypominająca pałac

Konstrukcja, która przypomina pałac, ma 26 metrów długości. Badacze w kilku miejscach zidentyfikowali rzeźby ptaków, które zdobiły jej ściany. Fasada budynku ma portyk z ośmioma pilastrami. To elementy architektoniczne w formie płaskich filarów, nieznacznie występujących przed lico ściany.

– Pałac i drugi budynek to elitarne przestrzenie mieszkalne, w których ludzie spali, jedli i prowadzili codzienne życie – stwierdził w rozmowie z Live Science  Toscano Hernández, archeolog z INAH, który brał udział w wykopaliskach. – W pałacowej budowli prawdopodobnie mieszkali ludzie, którzy władali tym miastem. Jednak nie jesteśmy w stanie stwierdzić, kim byli i jak się nazywali – przyznał badacz. I dodał, że zakładają również hipotezę, iż kompleksy te mogły być wykorzystywane w celach administracyjnych.

– Wyrzeźbione wizerunki ptaków na budowli przypominającej pałac mogły symbolizować związek między członkami elity Majów a bogami. To coś, co reprezentowało ich status – twierdzi Hernández. W ruinach archeolodzy odkryli pozostałości majańskiej ceramiki.

Tajemnice cywilizacji Majów

To jednak niejedyne odkrycie INAH we wrześniu. Podczas budowy nowego hotelu w okolicy stanowiska archeologicznego w Palenque w stanie Chiapas, odnaleziono bogato zdobione ludzkie szczątki w grobie. Naukowcy uważają, że pochówek może mieć ponad 1000 lat. Szkielet znajdował się w kamiennym sarkofagu.

Niedaleko centrum Palenque znaleziono sarkofag, w którym znajdowały się ludzkie szczątki / fot. INAH

Co ciekawe, człowiek ten został pogrzebany w odległości ok. 2 km od centrum dawnego miasta Majów, w którym znajdują się świątynie i zespół pałacowy. Zmarłego pochowano twarzą do góry, z głową zwróconą na północ. Nie wiadomo jednak, ile lat miała ta osoba w chwili śmierci ani kim dokładnie była. Archeolodzy planują przeprowadzić dokładniejsze badania, aby ustalić te szczegóły. W grobowcu złożono również naczynia ceramiczne, nauszniki oraz parę koralików z zielonego kamienia.

Źródło: INAH.