Leonardo da Vinci to włoski malarz i uczony. Często był opisywany jako archetyp „człowieka renesansu”. Powszechnie uważa się go za jednego z największych malarzy wszech czasów i za najwszechstronniej utalentowaną osobę w historii. To właśnie talent malarski przysporzył Leonardowi największej popularności. Dwie z jego prac, Mona Lisa i Ostatnia Wieczerza, zajmują czołowe miejsca na listach najsławniejszych, najczęściej powielanych i wspominanych dzieł malarstwa.

Naukowcy poznali przyczynę problemów artysty

Badacze opierają swoją teorię na analizie dwóch portretów mistrza przedstawiających go w podeszłym wieku. Na jednym z nich XVI-wieczny artysta Giovanni Ambrogio Figino przedstawił Leonarda z prawym przedramieniem zakrytym materiałem, spod którego wystaje tylko dłoń z charakterystycznie ułożonymi, sztywnymi palcami. Drugi wizerunek, na którym dopiero niedawno rozpoznano Leonarda, przedstawia mężczyznę grającego na instrumencie smyczkowym lira da braccio, podobnym do skrzypiec.

Dotychczas naukowcy sądzili, że paraliż prawej dłoni Leonarda da Vinci to efekt udaru. Jednak zdaniem dr Davide Lazzeriego, chirurga plastycznego z kliniki Villa Salaria w Rzymie i dr Carlo Rossiego, neurologa ze szpitala w Pontedera, przyczyna niesprawności była inna. Według nich nie widać tu przykurczu charakterystycznego w przypadku udaru. Ten obraz sugeruje zupełnie inną diagnozę, na przykład zespół kanału nerwu łokciowego. Włoscy specjaliści opublikowali swoją teorię na łamach „Journal of the Royal Society of Medicine” dzień po 500. rocznicy śmierci wielkiego mistrza renesansu.

Badacze znaleźli kolejny dowód potwierdzający teorię

Dodatkowym argumentem przemawiającym za ich teorią jest fakt, że nie ma żadnych danych sugerujących osłabienie zdolności poznawczych, czy obecność upośledzenia ruchu u Leonarda. To prawdopodobnie byłoby widoczne, gdyby uległ udarowi. Dr Rossi sugeruje, że szkodzenie nerwów prawej ręki mogło być wynikiem omdlenia i upadku.

Obecnie historycy sztuki przyjmują, że mistrz był przeważnie leworęczny. Pisał i rysował lewą ręką, jednak do malowania używał prawej. Według dr Lazzeriego, uszkodzenie nerwów prawej ręki mogło być przyczyną, dla której Leonardo da Vinci pozostawił przez wiele lat swoje dzieła niedokończone, w tym Monę Lisę. W tym czasie prowadził inne projekty, nauczał i rysował.