Pracownicy laboratorium Parabon Nanolabs odtworzyli cyfrowo twarze trzech mężczyzn zmumifikowanych w starożytnym Egipcie między 1380 r. p.n.e. a 425 r. n.e. Naukowcy wykorzystali technologie DNA i siatki termicznej.

Mumie zostały znalezione na terenie nekropolii staroegipskiej w Abusir. W 2017 r. naukowcy z Max Planck Institute for the Science of Human History znaleźli tkankę zachowaną na tyle dobrze, że możliwa była sekwencja genetyczna ciał trzech mężczyzn. Dane z badań zostały wykorzystane w projekcie odtworzenia ich twarzy.

Jak wyglądali starożytni Egipcjanie?

Cały proces rozpoczął się od ustalenia rysów twarzy i koloru skóry mężczyzn. Fenotypowanie wykazało, że zmumifikowani byli w młodym wieku około 25 lat i mieli karnację zbliżoną do współczesnych mieszkańców krajów śródziemnomorskich. Każdy z nich miał brązowe oczy. Naukowcy byli również w stanie określić kolor i strukturę włosów oraz to, czy mężczyźnie mieli piegi.

Następnym krokiem było stworzenie trójwymiarowej siatki z wykorzystaniem skanów termicznych głów zmumifikowanych ciał. Następnie nałożone je na wirtualne modele stworzone w oparciu strukturę kości mężczyzn. Po połączeniu z wynikami fenotypowania naukowcy otrzymali cyfrowe podobizny starożytnych Egipcjan.

Laboranci podkreślają, że przez kilka tysięcy lat DNA mężczyzn uległo poważnej degradacji, jednak to nie przeszkodziło im w projekcie. Do cyfrowego odtworzenia twarzy potrzebne były tylko nukleotydy zawierające informacje o cechach takich jak kolor oczu czy skóry.

Cyfrowe twarze naszych przodków

To już nie pierwszy raz, kiedy naukowcom udało im się zrekonstruować twarze osób, które zmarł kilkaset lub kilka tysięcy lat temu. W tym roku badacze wykorzystali datowanie radiowęglowe i analizę DNA, aby zidentyfikować szczątki księcia Spitygniewa I i jego brata Wratysława, którzy zmarli w odstępie kilku lat na początku X wieku. Jak się okazało, najprawdopodobniej mieli rude włosy i niebieskie oczy. Inny fascynujący przykład to cyfrowe odtworzenie twarzy na podstawie liczącej 8 tys. lat ludzkiej czaski. W 2018 r. znaleziono ją nabitą na pal i złożoną w podwodnym grobie.

Podobne techniki laboratoryjne są wykorzystywane przy rozwiązywaniu spraw kryminalnych.

Źródło: Parabon Nanolabs