Znaki interpunkcyjne na końcach tytułów w sieci wzbudzają nieufność? Są na to badania!

 Krótkie wiadomości tekstowe zakończone kropką są postrzegane jako mniej szczere niż odpowiedzi pozbawione znaków interpunkcyjnych – czytamy na łamach czasopisma „Computers in Human Behavior”.
 

Od jakiegoś czasu na Facebooku – popularnym portalu społecznościowym – furorę robi strona zatytułowana „Kropka nienawiści.”. Bazuje ona na wyśmiewaniu przykładowych rozmów, w których rozmówcy na zadane pytanie odpowiadają krótkim, pojedynczym stwierdzeniem zakończonym kropką, np. „Ok.”, „Tak.”, „No.”. Tego typu odpowiedzi są postrzegane przez internautów jako przejaw negatywnych emocji i sygnał oznaczający chęć zakończenia rozmowy.
 

Niedawno kropka nienawiści doczekała się zainteresowania ze strony środowisk naukowych. Badacze z Uniwersytetu Binghamton (USA) dowiedli, że ten z pozoru niewinny znak interpunkcyjny rzeczywiście wzbudza w odbiorcach nieprzyjemne doznania, a krótkie wiadomości tekstowe zakończone kropką sprawiają wrażenie mniej szczerych.
 

Naukowcy poprosili 126 studentów o przeczytanie kilkunastu rozmów przedstawionych w formie wiadomości tekstowych lub ręcznych notatek. Rozmowy zawierały proste stwierdzenia i pytania, np. „Dostałem od Michała dodatkowe bilety do teatru. Chcesz iść?”, oraz krótkie odpowiedzi twierdzące zakończone kropką lub nie, np. „Ok”, „Ok.”, „Tak.”, „Tak”.
 

Okazało się, że odpowiedzi zakończone kropką były oceniane przez badanych jako mniej szczere i mniej godne zaufania niż odpowiedzi pozbawione znaków interpunkcyjnych. Dotyczyło to jednak tylko wiadomości tekstowych. Ręczne notatki nie wzbudzały już takich wątpliwości.
 

„Wiadomości tekstowe nie pozwalają na wykorzystanie wskazówek społecznych pojawiających się w rozmowach twarzą w twarz. Podczas mówienia ludzie często przekazują informacje emocjonalne za pomocą spojrzenia, ekspresji mimicznej, tonu głosu, czy przerw pomiędzy wypowiedziami. Te mechanizmy nie występują w wiadomościach tekstowych. Dlatego osoby piszące wiadomości tekstowe muszą opierać się na innych sygnałach – emotikonach, celowych literówkach naśladujących dźwięki mowy, czy właśnie na znakach interpunkcyjnych” – tłumaczy koordynatorka badania Celia Klin.
 

Dalsze badania zespołu Celii Klin wykazały, że wykrzyknik jest z kolei znakiem interpunkcyjnym, którego użycie na końcu zdania podkreśla wagę wypowiedzi. Stwierdzenia zakończone wykrzyknikiem są postrzegane jako bardziej szczere niż inne. 
 

Źródło: PAP