Muzyka towarzyszy człowiekowi od zarania. Archeolodzy odkopują coraz to nowe dowody przesuwające ten moment w coraz głębsze pradzieje. Okazuje się, że instrumenty muzyczne wykonywał już krewny człowieka współczesnego, neandertalczyk.

Teksty piosenek pod lupą naukowców

Również dzisiaj nie wyobrażamy sobie życia bez muzyki i śpiewu. Towarzyszą nam na co dzień i w czasie ważnych uroczystości, od pogrzebów po wesela.

Grupa badaczy z Niemiec (w tym z Norymbergii) i Austrii postanowiła sprawdzić, jak zmieniały się teksty anglojęzycznych piosenek na przestrzeni ostatnich 40 lat. Pod lupę wzięto 12 000 piosenek rapowych, country, popowych, R&B i rockowych (po 2400 piosenek na gatunek) wydanych w latach 1980-2020. Eksperci podzielili się wnioskami w najnowszym wydaniu czasopisma naukowego „Scientific Reports”. Odkrycia te zapewniają dalszy wgląd w ewolucję muzyki w ciągu ostatnich 40 lat.

Teksty piosenek są coraz prostsze

Co wykazały analizy? Autorzy badania stwierdzili, że teksty piosenek stały się z czasem prostsze i łatwiejsze do zrozumienia. Urozmaicenie słów używanych w piosenkach również uległo zmniejszeniu. Dotyczy to szczególnie utworów rapowych i rockowych.

Inna ciekawa obserwacja dotyczy rapu. Naukowcy zauważyli, że liczba słów składających się z trzech lub więcej sylab wzrosła w piosenkach nagrywanych w tym stylu od 1980 roku. Mimo że słowa są dłuższe, to ogólny wzrost powtarzalności słów w wielu gatunkach doprowadził do ogólnego uproszczenia tekstów

Piosenki pełne emocji

Zdaniem naukowców trend w kierunku prostszych tekstów może odzwierciedlać zmiany w konsumpcji muzyki. Przejawia się on, chociażby przez wzrost liczby piosenek odtwarzanych jako muzyka w tle.

Piosenki mają coraz większy ładunek emocjonalny / Fot. Losev Artyom/Shutterstock

Ciekawostką jest to, że teksty są prostsze, ale jednocześnie wydźwięk utworów stał się z czasem bardziej emocjonalny i osobisty. Użycie słów naładowanych pozytywnymi i negatywnych emocjami wzrosło w piosenkach rapowych. Podczas gdy użycie emocjonalnie negatywnych tekstów wzrosło w piosenkach R&B, pop i country. We wszystkich gatunkach muzyki zauważono wzrost użycia słów związanych z gniewem.

Badacze odnotowali też ciekawą zależność dotyczącą rocka i country. Analizy wyświetleń 12 000 tekstów piosenek na internetowej platformie tekstów piosenek Genius wykazały, że teksty starszych piosenek rockowych są częściej czytane niż teksty nowszych piosenek rockowych. Ale teksty nowszych piosenek country są częściej czytane niż teksty starszych piosenek country.

Może to wskazywać, że słuchacze rocka wolą teksty starszych piosenek, podczas gdy słuchacze country mogą preferować teksty nowszych utworów – konkludują badacze.

Przyszłość analiz tekstów może pomóc w ulepszeniu streamingu

Autorzy artykułu zauważają, że muzyka otacza nas każdego dnia. Jest wszechobecna w dzisiejszym społeczeństwie i pełni wiele funkcji. Na przykład, ludzie słuchają muzyki, aby zwalczyć nudę, wypełnić czymś niewygodną ciszę lub odzyskać równowagę emocjonalną. W przypadku piosenek, czyli utworów z tekstami, najistotniejszymi elementami związanymi z polubieniem utworu jest głos osoby śpiewającej i tekst piosenki. Słowa wpływają na emocjonalną warstwę muzyki.

– Uważamy, że rola tekstów piosenek jest niedostatecznie zbadana i że nasze wyniki mogą być wykorzystane do dalszego badania i monitorowania artefaktów kulturowych i zmian w społeczeństwie – piszą naukowcy.

Wskazują na ciekawe kierunki. Na przykład można by porównać badania nad zmieniającymi się nastrojami w społeczeństwach i zmianach w używaniu emocjonalnie naładowanych słów oraz nastrojów wyrażanych w tekstach piosenek konsumowanych przez różnych odbiorców ze względu na ich wiek czy płeć.

W ocenie badaczy głębsze zrozumienie tekstów piosenek i ich ewolucji może pomóc systemamom rekomendacji, które są obecnie wykorzystywane przez platformy streamujące muzykę. Kto wie, być może w przyszłości polecenia kolejnych utworów do przesłuchania poszerzą się o preferencje tekstowe użytkowników.

Źródło: Scientific Reports.