W 2019 roku badania wykazały, że kapucynki żyjące w Parku Narodowym Serra da Capivara w Brazylii, używają kamiennych narzędzi do obróbki pożywienia. Co więcej, ta swoista „epoka kamienia” naczelnych ma trwać już ok. 3000 lat. Kilka lat wcześniej w Afryce archeolodzy odnaleźli ślady wytwarzania narzędzi przez szympansy, które pochodziły sprzed 4000 lat.

Kamienne narzędzia z Brazylii pochodziły sprzed 50 tysięcy lat

Wszystko wskazuje na to, że historia wytwarzania narzędzi przez naczelne, może być jeszcze dłuższa. W 2016 roku w brazylijskim stanie Piauí, położonym w Regionie Północno-Wschodnim, archeolodzy prowadzili wykopaliska w Pedra Furada. To miejsce, w którym znajduje się ok. 800 stanowisk archeologicznych.

Uczeni odnaleźli wówczas kamienne narzędzia, niektóre wykonane występującego tam kwarcu i kwarcytu. Najstarsze z nich miały nawet 50 tysięcy lat. Początkowo naukowcy stwierdzili, że zostały stworzone przez pierwszych mieszkańców Ameryki. Teraz ta teoria została podana w wątpliwość, a nową hipotezę opisano na łamach czasopisma naukowego „The Holocene”.

Naukowcy twierdzą, że to najwcześniejszy dowód na wytwarzanie narzędzi przez małpy

Federico L. Agnolín argentyński badacz uważa, że niektóre z narzędzi nie są dziełem człowieka, lecz kapucynek. Badacze porównali narzędzia z Pedra Furada do tych, które te drobne małpy wytwarzają współcześnie. – Wyniki naszych badań były zaskakujące. Okazało się, że nie ma żadnej różnicy między narzędziami z Pedra Furada sprzed 50 tysięcy lat a tymi, które kapucynki tworzą obecnie – twierdzi Agnolín.

Chodzi o drobne narzędzia podobne do młotków. Zwierzęta używały ich głównie do rozbijania orzechów oraz twardych nasion, aby wydobyć z nich pożywienie. Naukowcy w artykule przyznali również, że przeanalizowali dowody na obecność człowieka na terytorium, z którego pochodziły kamienne młotki.

Naukowcy twierdzą, że w tych miejscach nie było żadnych śladów Homo sapiens. Jeżeli odkrycie się potwierdzi, będzie to oznaczać, że w Brazylii odnaleziono dowód na jedne z najstarszych narzędzi, które zostały stworzone przez małpy.

Źródło: The Holocene