W opublikowanym w poniedziałek raporcie działającej przy ONZ organizacji do spraw bioróżnorodności czytamy: milion gatunków zwierząt (spośród istniejących ośmiu milionów) może zniknąć z naszej planety, a odpowiedzialny za to jest człowiek.

Już teraz globalna prędkość wymierania gatunków setki razy przewyższa średnią z ostatnich 10 milionów lat – czytamy w dokumencie opublikowanym przez IPBES. Pod raportem Międzyrządowej Platformy Polityki Naukowej w sprawie Różnorodności Biologicznej i Usług Ekosystemowych podpisało się 145 ekspertów z 50 krajów. Trudno zatem zarzucić mu stronniczość, eko-oszołomstwo czy bycie napisanym pod dyktando jakiejś firmy (takie argumenty często powtarzane są przez przeciwników ekologii).

Kurczące się obszary siedlisk naturalnych, zmiany klimatyczne, zanieczyszczenie środowiska – to główne czynniki, które zagrażają 40% populacji płazów (tak, wszystkich płazów) oraz 33% raf koralowych. Do tego doliczyć należy groźbę wymazania z fauny planety jednej trzeciej morskich ssaków.

- Zdrowie ekosystemów, na których polegamy my oraz wszystkie inne gatunki, pogarsza się szybciej niż kiedykolwiek – mówi sir Robert Watson, przewodniczący IPBES.

Raport został opublikowany pół roku po Międzynarodowym Szczycie Klimatycznym (IPCC), gdzie jasno wybrzmiało ostrzeżenie dla ludzkości przed ocieplaniem się klimatu. Już wtedy eksperci mówili jasno: mamy mniej więcej 12 lat żeby coś z tym zrobić, inaczej czeka nas globalna katastrofa.

Jeden z wielu protestów na całym świecie wzywających do zajęcia się przez polityków i globalny biznes problemem ocieplenia klimatu. Fot. Simona Granati - Corbis/Getty Images

Jednym z głównych grzechów ludzkości jest ograniczanie bioróżnorodności. Naginając cały świat do potrzeb naszej rozbuchanej gospodarki interesują nas tylko te rośliny i zwierzęta, które są źródłem cennych zasobów: pożywienia, skóry, wełny i tak dalej. Jeśli coś nie jest potrzebne nam, nie musi istnieć. Efektem tego jest około zmiana ekosystemów na 75% obszarach lądowych i 66% morskich całej planety. Dodatkowo w ciągu ostatnich 50 lat nasz gatunek podwoił swoją liczebność, a PKB na jednego człowieka jest 4 razy większy. Według raportu ponad 75% zasobów słodkiej wody jest wykorzystywanych na potrzeby upraw rolnych oraz zwierząt gospodarskich.

- Zostało bardzo niewiele naszej planety, której jeszcze znacząco nie zmieniliśmy – przyznaje w rozmowie z CNN współtwórczyni raportu, profesor Sandra Diaz z Uniwersytetu w Kordobie – Powinniśmy zacząć zachowywać się jak odpowiedzialni za życie na Ziemi.