Prace na terenie Skamieniałego Lasu zostały zapoczątkowane w 1994 roku. W międzyczasie na miejscu powstało Muzeum Historii Naturalnej. Wykopane drzewo, a konkretnie jego skamielina, ma długość 19 metrów. To pierwszy tak dobrze zachowany obiekt od momentu pojawienia się naukowców i archeologów tym rejonie. Jak to możliwe? Drzewo zakonserwowała gruba warstwa popiołu wulkanicznego.

- To wyjątkowe znalezisko. Jest zachowane w doskonałym stanie, a na podstawie badań będziemy w stanie ustalić, jakie to drzewo - zapowiada Nikos Zouros z Muzeum Historii Naturalnej Skamieniałego Lasu.

Skarby Skamieniałego Lasu

Skamieniały Las na Lesbos powstał na skutek erupcji wulkanu, do której doszło około 20 milionów lat temu. Subtropikalny leśny ekosystem wyspy został wówczas zalany lawą. Po opadach deszczu popiół zmienił się w błoto z materiałem ejekcyjnym. Cały teren o powierzchni 150 km kwadratowych od 2014 roku znajduje się na liście informacyjnej światowego dziedzictwa UNESCO.

W pobliżu miejsca najnowszego odkrycia naukowcy znaleźli również skamieniałe liście owocowych drzew i zwierzęce kości.
- Podczas wykopalisk odkrywane są różne lasy, które istniały na wyspie Lesbos od 17 do 20 milionów lat temu. Dzięki pracom naukowców możemy w pełni zrekonstruować ówczesny ekosystem - dodaje Zouros.

Utworzony w 2004 roku geopark jest jedną z najciekawszych atrakcji turystycznych na wyspie Lesbos. Na jego terenie można podziwiać między innymi właśnie skamieniałe pnie drzew. Największe z nich mają nawet do 20 metrów długości.

Wykopaliska na Lesbos

Nie ma przesady w stwierdzeniu, że grecka wyspa Lesbos jest rajem dla archeologów. Zaledwie dwa lata temu media na całym świecie donosiły o innym przełomowym wykopalisku. Naukowcom udało się dotrzeć do ruin świątyni sprzed 2000 lat poświęconej Nemezis, bogini zemsty. Miejsce kultu zostało odkryte podczas prac archeologicznych prowadzonych na terenie ruin założonego trzy tysiące lat temu miasta Mitylena.

Z kolei w 2016 roku podczas wykopalisk przy linii kanalizacyjnej w regionie Evergetoula odkryto nienaruszony grobowiec z VIII wieku p.n.e. Jak udało się ustalić naukowcom, pochowano w nim kobietę. W grobie znaleziono również ceramikę oraz złotą biżuterię.

Na wyspie Lesbos nietrudno więc natknąć się na archeologów. Należy jednak pamiętać o tym, że w rejonie wykopalisk obowiązuje zakaz robienia zdjęć.