Mazur to harce konia, a nie omdlewający walc. Z przytupami, podskokami i ułańskim zakończeniem, gdy obcas uderza o obcas. W mazurze popisują się panowie, ich partnerki są jedynie pięknym uzupełnieniem – tłumaczy Wioletta Milczuk, kierownik baletu w Państwowym Zespole Ludowym Pieśni i Tańca „Mazowsze”. – Owszem, zdarza się, że w melodiach do mazura są fragmenty spokojniejsze, ale w zdecydowanej większości są pełne temperamentu cechującego Polaków. Kroki są posuwiste, płynne, eleganckie, a jednocześnie pełne fantazji, rozmachu i dynamiki. W tańcu są hołubce, młynki, węże, łańcuszki, przyklęki, błyskawiczki i wiele, wiele innych figur. Jak mówią tancerze Mazowsza, Mazura się biega, a nie tańczy. Najczęściej po kole za prowadzącą parą. Zaczyna się go zewnętrznymi nogami – tak jak w polonezie. Improwizacja jest mile widziana, bo nie tylko kroki się liczą, lecz także ruchy rąk podkreślające temperament, spojrzenie, uśmiech… – Kaśka, schowaj kciuk, ręka dłuższa, dłoń lekko podniesiona. Robert, bądź bardziej szarmancki, adoruj partnerkę. Prowadź ją, i.. raz, dwa, trzy, i… Hej, ha, dalej – instruuje tancerzy Mazowsza Wioletta Milczuk. A więc biegnijmy mazura! Mazura ułańskiego charakteryzuje szarmancka postawa tancerza wobec partnerki. Podczas tańca mężczyzna musi opiekować się swoją wybranką. (Fot. Adam Lach/Napo Images) Figury taneczne Błyskawiczka Tancerze wirują wokół osi pary – tymi samymi bokami do siebie, prawą ręką tancerz przytrzymuje lewą rękę tancerki. Jej prawa ręka pozostaje wolna. Błyskawiczka (Fot. Adam Lach/Napo Images) Tancerz na kolano Tancerz z naskoku klęka na kolano, podając partnerce prawą rękę. Tancerka zaś krokiem podstawowym obiega partnera w koło. Tancerz na kolano (Fot. Adam Lach/Napo Images) Hałubczyk w parze! W tej figurze tancerze ustawieni prawymi lub lewymi bokami w ruchu wirowo-obrotowym wykonują zewnętrznymi nogami hołubczyki. Hołubiec to uderzenie w powietrzu, w wyskoku, jednej nogi o drugą i odrzucenie jej do boku. Hałubczyk w parze! (Fot. Adam Lach/Napo Images) Mazur krok po kroku Krok posuwisty w przód W przedtakcie na „i” lekki wyskok w górę z jednoczesnym wyrzuceniem nogi w przód. 1. Palcami po podłodze przejście w przód; 2. Uniesienie nad podłogę nogi tylnej; 3. Płaskie przesunięcie do przodu całego ciała na prawej nodze. Krok posuwisty w przód (Fot. Adam Lach/Napo Images) Krok podstawowy To biegochód, nazywany także krokiem zasadniczym. 1. Krok prawą nogą w przód z lekkim naskokiem; 2. Przejście na lewą nogę wydłużonym krokiem w przód; 3. Krok prawą nogą w przód. Krok podstawowy (Fot. Adam Lach/Napo Images) Zobacz jak tańczą Mazura: www.facebook.com/ngtraveler