Japońskie Linie Lotnicze (JAL) proszą swoich podróżnych o dokonanie "etycznego wyboru" poprzez pominięcie (w miarę możliwości, rzecz jasna) posiłków na pokładzie samolotu. Przedstawicielstwo linii oświadczyło, że środek ten ma na celu ograniczenie marnotrawstwa żywności, a nie obniżenie kosztów, jakie ponosi przewoźnik.

W wywiadzie udzielonym stacji CNN przedstawiciel Japońskich Linii Lotniczych wyjaśnił, że opcja "etycznego wyboru" jest obecnie dostępna tylko podczas wybranych nocnych lotów na terenie Azji, ponieważ bardzo duża ilość pasażerów decyduje się spać przez cały lot, zamiast obudzić się na zamówiony wcześniej posiłek. Ponieważ linia lotnicza przygotowuje jedzenie dla każdej osoby na pokładzie, pasażer, który przesypia moment, w którym wszyscy korzystają z usługi cateringowej, lub który woli jednak przekąski, które wniósł na pokład samolotu – marnuje jedzenie.

Program oszczędzania żywności został zainspirowany przez Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ, z których jednym jest ograniczenie marnotrawienia żywności na całym świecie. Wiele japońskich firm podjęło wyzwanie, konkurując między sobą w podejściu do realizacji tego celu.

Po raz pierwszy rozwiązanie wdrożono na próbę w czasie lotów pomiędzy Bangkokiem a Tokijskim Portem Lotniczym Haneda w listopadzie. Ten trwający pięć i pół godziny lot zazwyczaj odbywa się w godzinach nocnych, a w związku z pandemią aktualnie korzysta z niego dużo mniej osób, więc szefostwo Japońskich Linii Lotniczych uznało, że będzie on idealnym, by przetestować skuteczność swojego nowego rozwiązania.

Pasażerowie samolotów należących do japońskiego przewoźnika mogą zdecydować się na rezygnację z posiłków z wyprzedzeniem, wchodząc na stronę internetową Japońskich Linii Lotniczych lub dzwoniąc do działu obsługi klienta JAL po potwierdzeniu rezerwacji lotu, a więc proces wygląda dokładnie tak, jak zamawianie bezmięsnych czy koszernych posiłków.

Podczas gdy wiele linii lotniczych oferuje możliwość powiedzenia "nie, dziękuję" za posiłek podczas lotu, podejście Japońskich Linii Lotniczych oznacza, że przed lotami te, które nie zostały spożyte, lądują w śmieciach, co jest dosyć nietypową praktyką.

To nie wszystkie zmiany JAL, które mają służyć poprawie stanu środowiska naturalnego – oprócz możliwości zrezygnowania z posiłków na pokładzie swoich samolotów, JAL przerabia mundury inżynierów serwisowych na takie wykonane z dźwiękoszczelnych włókien bawełnianych, a stewardessy podczas lotu używają iPadów, aby ograniczyć drukowanie papierowych menu. 

Działania proekologiczne nie są jedyną nową inicjatywą JAL w 2020 roku. We wrześniu linie lotnicze zrezygnowały z używania zwrotu "Panie i Panowie" w oficjalnych komunikatów, przestawiając się na bardziej integracyjny i neutralny pod względem płci zwrot “Pasażerowie”.