Najpierw był palec. Teraz archeolodzy pracujący w Arabii Saudyjskiej znajdują resztki innych ludzkich szczątków, które wskazują na wcześniejszą migrację ludzi z Afryki, niż do tej pory zakładano.

Ludzkie ślady znaleziono w północno-zachodniej części Arabii Saudyjskiej w pobliżu miasta Tabuk. Według informacji prasowej przekazanej przez Ministerstwo Kultury i Informacji znaleziono ślady stóp ludzi wędrujących w różnych kierunkach.

Oświadczenie zostało ogłoszone przez przewodniczącego Saudyjskiej Komisji ds. Turystyki i Dziedzictwa Narodowego, księcia Sultana bin Salmana, podczas jego wizyty w Muzeum Narodowym w Tokio. W japońskim muzeum znajduje się ekspozycja przedstawiająca starożytne saudyjskie artefakty.

W swoim oświadczeniu książę zasugerował, że ślady stóp pochodzą sprzed około 85 000 lat. Archeolog Huw Groucutt pracował w tym regionie i twierdzi, że badacze wciąż analizują ślad stopy.

To nie pierwszy raz, kiedy ludzkie ślady pozostawiły wskazówki dla archeologów. W 2006 r. znaleziono w Australii 700 20-letnich śladów w skamieniałości, a w marcu na zachodnim wybrzeżu Kanady znaleziono odciski stóp 13 000 lat.

Jeśli naukowcy odkryją, że ślad ma ponad 80 000 lat, to znaczy, że pochodzi z tego samego okresu co ludzka kość palcowa znaleziona w pobliżu starożytnego jeziora Saudyjskiego o nazwie Al Wusta. Opublikowane w zeszłym miesiącu badanie kości palców ujawniło, że należało ono do człowieka żyjącego 88 000 lat temu.

Ślad ten stanowi dowód na to, że przez Półwysep Arabski  mogły wieść najważniejsze szlaki wędrówek ludzi opuszczających kontynent afrykański po raz pierwszy. Dowody na istnienie ludzi pojawiają się w Afryce Wschodniej około 200 000 lat temu, ale masowa migracja z kontynentu od dawna wydawała się mieć miejsce 60 000 lat temu. Nowsze znaleziska - takie jak 180-letnia szczęka znaleziona w Izraelu na początku tego roku - sugerują , że migracja mogła mieć swoje początki dużo wcześniej.

Nie jest jasne, ilu ludzi wyemigrowało na Półwysep Arabski. Ponad 80 000 lat temu ten ogromny, piaszczysty region obfitował w bujne łąki. W całym regionie znaleziono dziesięć tysięcy starożytnych jezior i kości zwierząt, takich jak hipopotamy i ssaki wodne.

- Z 200 miejsc , które archeolodzy odwiedzili do tej pory, w około 80 procent z nich coś znaleziono - powiedział Michael Petraglia z Instytutu Maxa Plancka. Niektóre zawierają fragmenty kamiennych narzędzi.

Archeolodzy oczekują, że Arabia Saudyjska stanie się kluczem do  zrozumienia starożytnej migracji człowieka. Kraj dopiero niedawno zaczął pozwalać zagranicznym naukowcom na badania archeologiczne.

Opracował Paweł Sadowski