Żeglarstwo to piękna forma rekreacji i aktywnego wypoczynku. Kto raz złapał bakcyla pod żaglami, niełatwo rozstanie się w koją i kołem sterowym. Doświadczeni żeglarze wiedzą, że poważne pływanie jest tym przyjemniejsze i bezpieczniejsze, im lepiej wyposażony jest jacht. By nie osiąść na mieliźnie dobrze mieć sonar, by wprawnie manewrować długim jachtem, dobrze mieć ster strumieniowy na dziobie, by mieć stale naładowane akumulatory, niezbędny jest panel solarny. I wreszcie: by widzieć możliwie dużo i w każdych warunkach, potrzebna jest lornetka.

Myli się ten, kto lornetkę na wyposażeniu jachtu uważa za gadżet – lornetka, podobnie jak odbiornik GPS, koła ratunkowe czy radar, ma za zadanie podniesienie naszego bezpieczeństwa podczas żeglugi. Lornetka przydatna jest wielu sytuacjach, zarówno podczas żeglugi śródlądowej jak i pełnomorskiej. Jej zastosowania rozciąganą się od zupełnie prozaicznych, jak wyszukanie wolnego miejsca przy brzegu, poprzez zastosowania w locji i nawigacji, aż po sytuacje wręcz alarmowe, jak np. konieczność „utrzymania oka” na człowieku za burtą. Szczególnego znaczenia nabiera lornetka na uczęszczanych szlakach żeglugowych, gdzie sternik małego jachtu często musi wręcz lawirować między potężnymi jednostkami handlowymi, które – jak powszechnie wiadomo – nie mają w zwyczaju zwalniać czy zmieniać kurs po to, by zejść z kursu kolizyjnego z jachtem. Spróbujmy sobie odpowiedzieć, jaka jest idealna lornetka pod żagle. Pierwsze i podstawowe wymaganie, to wodoszczelność. Lornetka podczas rejsu stale narażona będzie na wysoką wilgotność, bryzgi wody – często słonej!, w skrajnych przypadkach nie można także wykluczyć upadku lornetki do wody. W tych warunkach tylko lornetki wodoszczelne mają szansę właściwie działać przez długi czas. Hermetyczna konstrukcja lornetki daje pewność, że wilgoć, woda i sól nie wnikną do wnętrza lornetki i nie uszkodzą układu optycznego. Wypełnienie hermetycznej lornetki azotem to najskuteczniejszy sposób by w sposób trwały zabezpieczyć ją przed zaparowaniem wewnątrz. Osoby żeglujące po morzach południowej Europy z pewnością przypominają sobie, jak obfita potrafi być nad ranem rosa w Chorwacji, Grecji czy Francji. Na hermetycznej lornetce nie zrobi to żadnego wrażenia. Podczas żeglugi morskiej lornetka może być szczególnie przydatna po zmroku, gdy oko ludzkie nie jest w pełni wydajne. Dlatego istotne jest, by obraz w lornetce był możliwie jak najbardziej jasny. Im mniejsza jasność obrazu, tym subiektywnie spada jego kontrast, trudniej poprawnie ustawić ostrość i gorsza jest zdolność poprawnego rozróżniania kolorów. Szerokie pole widzenia gra również istotną rolę – im jest ono większe, tym szybciej odnajdziemy w lornetce interesujący nas fragment widnokręgu, czy linii brzegowej. Ma to szczególne znaczenie podczas żeglugi z dużą falą, gdy silne kołysanie kadłuba utrudnia precyzyjne utrzymanie interesującego nas obiektu w polu widzenia. Ważna jest także ergonomia. Teoretycznie lornetkę powinno trzymać się oburącz, jednak czasami sytuacja wymaga, by skipper jednocześnie prowadził jacht i obserwował otoczenie. Warto wiedzieć, że małe lornetki typu dachowego o powiększeniu 7x lub 8x, bez problemów dają się obsługiwać jedną ręką. Dotyczy to zarówno trzymania lornetki przy oczach jak i ustawiania ostrości. Z kolei duże lornetki Porro są zbyt ciężkie, by stabilnie utrzymać je w jednym ręku. Poniżej klika propozycji lornetek, które z całą pewnością dobrze będą służyć pod żaglami. Zaczynamy od lornetek najprostszych i najlżejszych, kończąc na wyspecjalizowanej serii Marine
- Action EX 7x35 / 8x40 to dwie wodoszczelne i lekkie (800 g. / 855 g.) lornetki z pryzmatami Porro, wyróżniające się bardzo dużym polem widzenia i dość jasnym obrazem. Z pewnością nadają się do stosowania podczas świtu i zmierzchu. - Monarch 8x36 / 8x42 to jedne z najlżejszych wodoszczelnych lornetek dachowych – ich masa to zaledwie 570 g (8x36) i 610 g (8x42). Obie mogą być obsługiwane w jednym ręku, co ma znaczenie dla żeglarzy-samotników. Również dość jasne obrazy i szerokie pole widzenia. Doskonałe lornetki, jeśli liczy się każdy gram bagażu. - Marine 7x50 Compass, Marine 7x50 Tropical. Oba modele to klasyczne profesjonalne lornetki żeglarskie. Choć są dość duże i ciężkie, oferują wyjątkowo jasny obraz i nadają się do prowadzenia obserwacji i nawigacji przez całą dobę. Bardzo dobra wodoszczelność i świetna ergonomia. Lornetki te osiągalne są w wersjach z kompasem i skalą (model Kompass) lub skalą (model Tropical), co ma ułatwić nawigację śródlądową. Jeśli potrzebujesz najlepszą możliwą lornetkę – zainteresuj się jednym z modeli serii Marine.
- Zwolennikom nowinek technicznych można polecić lornetki serii StabileEyes. To unikalne instrumenty optyczne wyposażone w funkcję redukcji drgań Vibraton Recuction – taką samą, jaką Nikon stosuje w obiektywach. Lornetki tej serii mają dość duże powiększenia: 12x, 14x i 16x oraz niewielkie pola widzenia. Z racji stosunkowo ciemnego obrazu, lornetki te nie nadają się do obserwacji w nocy.