Jak pokonać jet lag? Zespół matematyków z Uniwersytetu w Michigan policzył, policzył i znalazł rozwiązanie

Od dawna wiadomo było, że pomocne w walce z wywołaną zmianami stref czasowych sennością (jet lag) może być wystawianie się na słońce. Komórki naszego oka mówią bowiem mózgowi, kiedy jest dzień, a kiedy noc. Czyli – kiedy spać. Przedłużone długim lotem dzień lub noc mogą zaburzyć ten rytm.

Matematycy Daniel Forger i Olivia Walch z Uniwersytetu w Michigan opracowali plany tysiąca hipotetycznych podróży i połączyli je z najnowszymi odkryciami dotyczącymi biologicznego zegara człowieka. Ich odpowiedź na nurtujące pasażerów lotów transkontynentalnych pytanie przychodzi pod postacią darmowej aplikacji na smartfony – Entrain https://itunes.apple.com/us/app/entrain/id844197986?mt=8&ign-mpt=uo%3D4

Jej działanie aplikacji tłumaczy serwis Scientific American: Użytkownik najpierw musi opisać swój regularny rytm aktywności i snu. Następnie określa cel podróży oraz stopień, w jaki będzie wystawiony na działanie słońca (czy będzie przebywał głównie na powietrzu, po zmroku, a może nie planuje opuszczać hotelu?). Otrzymawszy te dane, aplikacja przygotuje indywidualny plan funkcjonowania w kolejnych dniach, włącznie z godzinami wypoczynku i sugerowanym czasem, który powinno się spędzić na słońcu.