Po godzinie 19. czasu polskiego dwaj amerykańscy astronauci - Robert Behnken i Douglas Hurley przywitali się z dziennikarzami i ruszyli w drogę z centrum dowodzenia do rakiety Falcon 9, która wyniesie kapsułę z nimi na pokładzie na orbitę. Chwilę przed 20. obaj mężczyźni są już na pokładzie kapsuły Dragon Crew.

Właz do kapsuły został zamknięty, a rękaw łączący kapsułę z wieżą startową odłączony. Powodzeniem zakończyły się testy systemu ewakuacji i łączności między statkiem a centralą NASA. Po ponad dwóch godzinach przygotowań ostatecznie zdecydowano o przełożeniu startu misji na inny termin.

Pierwszy możliwy dzień na start to sobota 30 maja.

SpaceX Dragon

Kapsuła Dragon Crew ma przetransportować astronautów na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Nad procedurą startu pracuje NASA, przy współpracy z firmą Elona Muska SpaceX. Całe wydarzenie jest transmitowane na żywo w internecie.

Misja Crew Dragon Demo-2 to pierwsza od 2011 roku misja załogowa, która wystartuje z terenu Stanów Zjednoczonych, a dokładnie z historycznego kompleksu startowego Kennedy 39A. NASA nie ukrywa, że powodzenie lotu będzie przełomem w kosmicznych lotach załogowych. Po pierwsze będzie to pierwszy lot załogowy przeprowadzony przez prywatną firmę. Po drugie – pozwoli Stanom wrócić do kosmicznego wyścigu i uniezależnić się od rosyjskich rakiet Sojuz, które dotychczas wynosiły Amerykanów w przestrzeń kosmiczną.

Na pokładzie kapsuły stworzonej przez SpaceX zasiądzie dwóch astronautów, którzy już od pięciu lat przechodzą odpowiednie treningi, a misja nie będzie ich pierwszym lotem. Robert Behnken i Douglas Hurley od połowy marca pozostają też w izolacji, a od 13 maja zostali poddani całkowitej kwarantannie w obawie przed koronawirusem. Obaj astronauci są zdrowi i gotowi do startu.

Kapsuła Crew Dragon zostanie wyniesiona na orbitę przy pomocy rakiety Falcon 9 – także stworzonej przez firmę SpaceX. Plany startu może pokrzyżować jedynie pogoda, dlatego obserwatoria NASA uważnie śledzą warunki i gromadzą dane z ok. 50 lokalizacji.

Jeśli pogoda okaże się przeszkodą, kolejna próba startu może odbyć się w sobotę 30 maja o 21:22 czasu polskiego, albo w niedzielę 31 maja o 21:00. Wtedy lot Dragon Crew na ISS zajmie 31 godzin, a nie 19 godzin, na jakie przewidziano lot w środę.

SpaceX Dragon – plan startu

Chociaż sam start misji zaplanowano na godzinę 22:33 czasu polskiego, transmisja online – m.in. na oficjalnym kanale NASA na YouTube – rozpoczęła się chwilę po godzinie 18.

Plan całej procedury został zaplanowany z dokładnością co do minuty. Całość obejmuje takie punkty, jak krótka sesja zdjęciowa astronautów przed startem, przejazd z centrum do rakiety, zajęcie miejsc w kapsule, zamknięcie włazu, tankowanie rakiety itp. aż do ostatecznego odliczania, uruchomienia silników i startu.

Oglądaj relację na żywo na kanale NASA:

Najważniejsze będzie kilkanaście pierwszych minut po starcie, kiedy rakieta i kapsuła będą poddane największym obciążeniom. Rakieta Falcon 9 będzie stopniowo wyłączać silniki, a jej człony będą odłączać się aż do całkowitego „uwolnienia” kapsuły.

Jeśli wszystko odbędzie się zgodnie z założeniami w czwartek 28 maja o godzinie 19:55 czasu polskiego astronauci wejdą na pokład Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Elon Musk, twórca SpaceX, podkreśla, że nowe kapsuły – w przeciwieństwie do statków misji Apollo – posiadają system do awaryjnej ewakuacji na wypadek problemów przy starcie.

SpaceX Dragon: najważniejsze punkty

• Środa, 27 maja, godz. 18:15 - rozpoczęcie przekazu na żywo na kanałach NASA
  • Środa, 27 maja, godz. 22:33 - planowany start rakiety Falcon 9 z kapsułą Crew Dragon
  • Czwartek, 28 maja, godz. 17:29 - dokowanie do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej
  • Czwartek, 28 maja, godz. 19:55 - wejście astronautów na pokład Międzynarodowej Stacji Kosmicznej

SpaceX Dragon – gdzie oglądać start?

Start rakiety można będzie śledzić w internecie na oficjalnych platformach NASA i SpaceX, m.in. na:

A także przez oficjalną aplikację NASA na Androidzie i iOs.