4/2014

Skaner
Eureka!
Patenty natury
Polska murowana
Fotoreportaż: Zachody słońca są fotografowane powszechnie, robienie zdjęć wschodom wymaga jednak pewnej determinacji. Efekty mogą być jednak bardzo interesujące.
Poczet przodków: Historia istot człowiekowatych ma miliony lat. Wprawdzie z rozmaitych skamieniałości paleontologom wiele udało się wyczytać, ale z naszym drzewem genealogicznym wciąż związanych jest mnóstwo fascynujących zagadek. No a grzebanie w rodowej historii zwykle przynosi niespodzianki.
Planeta małp: Wystarczy popatrzeć na szympansa, by dostrzec oczywiste podobieństwo do naszego własnego gatunku. Co zatem nas łączy? Ile dzieli? I czy intelekt to tylko człowiecza właściwość?
Jaskinia Denisowa: W rozświetlanej słońcem grocie znaleziono dowody na pomieszkiwanie w niej Homo sapiens, neandertalczyków i całkiem nowego gatunku – denisowian. Wszystkie te formy człowieka współistniały i krzyżowały się. Dlaczego więc wcześniej nie znajdowano śladów denisowian?
Węgiel: Choć od początku rewolucji przemysłowej spaliliśmy go już miliardy ton, wciąż pozostaje głównym paliwem ludzkości. Jest tani, ale też „brudny”, zanieczyszcza atmosferę. A że szybko porzucić go nie zdołamy, trzeba poszukać sposobu, by stał się czystszy.
Sudan: Lata brutalnej wojny domowej przeorały społeczności Sudanu Południowego. Mieszanina myślenia magicznego, wiary we wszystkowidzących proroków oraz bezwzględnej walki o władzę przynosi wszystko, tylko nie pokój i stabilizację.
Łódź z Arles: Wyłoniła się z fal Rodanu, a raczej ze starożytnego śmietniska wprost na jego dnie. I przyniosła posąg Neptuna, popiersie Cezara, nie mówiąc już o pomniejszych skarbach. Nic dziwnego, że zasłużyła na całe skrzydło muzeum.

Tylko dla prenumeratorów: Indiańskie ziemie Rdzenne ludy Ameryki Północnej, prześladowane przez wieki, przetrwały w niewielkich populacjach. Dziś, aby zachować swoją tradycję i tożsamość, które nie istnieją bez związków z naturą, próbują odzyskiwać i oddawać dzikiej przyrodzie ostatnie skrawki ich plemiennych ziem.