Wyprawa „Szlak Wisły” jest pretekstem do rozmowy o największej polskiej rzece i jej problemach. Jednym z nich są śmieci. Waligóra, który rozpoczął wyprawę przy źródłach Wisły, a zakończy ją przy ujściu największej polskiej rzeki, minął już Kraków i Niepołomice. – Śmieci jest tu zdecydowanie mniej niż na pograniczu Śląska i Małopolski, gdzie widziałem prawdziwe osobliwości. Skład opon schowanych w lasku, rozklekotane wersalki, stare wanny, drzwi, panele. Wszystko. Chciałbym złapać kogoś na gorącym uczynku i zapytać, dlaczego w 2020 r. musi wyrzucać do lasu wannę – zastanawia się Waligóra.

W ubiegłym roku w Polsce zlikwidowano ponad 11 tys. dzikich wysypisk. Śmieci z nich zebrane ważyły 26 tys. ton. Część z nich zebrała Anna Jaklewicz i zgłaszający się do udziału w wymyślonej przez nią akcji „Książka za worek śmieci”. Jaklewicz od kilkunastu miesięcy sprząta Polskę, ale nie ma prostej odpowiedzi na pytania o powody braku szacunku dla przyrody. - Po kilkunastu akcjach doszłam do wniosku, że nie sprzątają ze mną ci, którzy śmiecą. Nie docieram do osób stwarzających problem. Cały czas więc myślę: jak to zrobić? Być może sposobem jest edukacja dzieci, których rodzice mają gdzieś ekologię. Można by to robić w szkołach – mówi Jaklewicz. 

19 września w pięciu miastach odbędzie się już XV edycja „Książki za worek śmieci”.
- Śmieci to realne zagrożenie dla nadwiślańskiej przyrody. Wisła to jedna z ostatnich dużych rzek w Europie, która na znacznym odcinku zachowała naturalny charakter. Koryto rzeki, zwłaszcza  na jej środkowym odcinku,  w wielu miejscach  rozgałęzia się tworząc liczne odnogi, wyspy i starorzecza, a jej brzegi pokrywają piaszczyste łachy, bujne łąki i wielogatunkowe lasy łęgowe – komentuje dr Grzegorz Rąkowski, ekspert współpracujący z Instytutem Ochrony Środowiska – Państwowym Instytutem Badawczym.

W Wiśle i jej dopływach żyją 43 gatunki ryb, a z jej doliną są związane  44 gatunki ssaków. Rzeka dzięki swej naturalności stanowi ostoję 150-200 gatunków ptaków, czyli prawie połowy wszystkich występujących w Polsce, służąc im jako miejsce lęgów, żerowania, odpoczynku w okresie migracji oraz zimowania.  Jest wśród nich wiele gatunków rzadkich, zagrożonych i ginących, zarówno w Polsce, jak i w skali europejskiej. 

Nie wszystkie zanieczyszczenia widać gołym okiem. Pomimo poprawiającej się jakości wód, Wisłą wciąż płyną tony metali ciężkich. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego w 2018 r. do Morza Bałtyckiego wpłynęły z Polski 62 tony cynku, 63 tony miedzi, trzy tony ołowiu, tona kadmu, sześć ton chromu, 64 tony niklu i 200 kg rtęci.

***
Mateusz Waligóra swoją wyprawę zaczął na trójstyku granic – Polski, Słowacji i Czech, potem poszedł do źródeł Wisły w Baraniej Górze i stamtąd ruszył na północ – w kierunku Ujścia Wisły w Morzu Bałtyckim. 

W wędrówce co jakiś czas towarzyszy mu dokumentująca wyprawę fotografka Alina Kondrat. Robi to dzięki wsparciu Nissana, który wypożyczył jej bezemisyjny model LEAF - w 100 proc. elektryczny. Samochód przyda się jej do profesjonalnej dokumentacji filmowo-zdjęciowej projektu i sprawnego przemieszczania się między kolejnymi miejscami leżącymi wzdłuż Wisły. Pierwszą podróż ma już za sobą - odwiedziła okolice Baraniej Góry, gdzie swój początek bierze najdłuższa rzeka Polski. Spotkała się tam z Mateuszem Waligórą, rozpoczynającym swój marsz w kierunku Ujścia Wisły, Tyńcu i Krakowie. Potem spotkają się jeszcze w Sandomierzu, Kazimierzu Dolnym, okolicach Warszawy, okolicach Torunia, w Grudziądzu i Gdańsku.

Śledź wyprawę na: https://www.facebook.com/MateuszWaligoraOfficial/

***
Waligórę wspierają eksperci z Instytutu Ochrony Środowiska - Państwowego Instytutu Badawczego realizującego projekt współfinansowany ze środków POIiŚ - Klimada 2.0; NationalGeographic Magazine Poland oraz: Lyofood, Buff, Keen, Devold, MSR, Lowa, Canon i Petzl. Patronat honorowy: The Explorers Club - Oddział Polski

Mateusz Waligóraspecjalista od wyczynowych wypraw w najbardziej odludne miejsca planety. Szczególnie upodobał sobie pustynie: od Australii po Boliwię. Na koncie ma rowerowy trawers najdłuższego pasma górskiego świata – Andów, samotny rowerowy przejazd najtrudniejszą drogą wytyczoną na Ziemi – Canning Stock Route w Australii Zachodniej, samotny pieszy trawers największej solnej pustyni świata – Salar de Uyuni w Boliwii oraz pierwsze samotne przejście mongolskiej części pustyni Gobi. Członek The Explorers Club. W 2017 r. wydał książkę „TREK. Od marzenia do przygody. Wszystko o wędrowaniu”.

Nissan jest pionierem na rynku samochodów elektrycznych dla masowego odbiorcy oraz producentem modelu LEAF, jednego z najpopularniejszych w pełni elektrycznych samochodów na świecie i w Polsce. Dążąc do osiągnięcia celu, jakim jest zerowa emisja zanieczyszczeń i zerowa liczba ofiar śmiertelnych na drogach, firma Nissan jest liderem w tej dziedzinie dzięki swojej wizji inteligentnej mobilności. Wyznacza ona kierunek prac firmy nad nowymi produktami i technologiami, a kompleksowe podejście do mobilności przyszłości określa najważniejsze decyzje firmy dotyczące sposobów zasilania pojazdów, ich prowadzenia oraz integracji ze społeczeństwem.