W konkursie udział wzięli artyści z całej Polski, a ich zadaniem było przedstawienie symbolu jednego z dziewięciu miast: Warszawy, Łodzi, Wrocławia, Poznania, Krakowa, Gdańska, Szczecina, Katowic i Torunia. Twórcy mieli swobodę w wyborze technik i obiektów przedstawionych na pracach.

- Zaskoczyła nas liczba zgłoszeń i mnogość pomysłów! Choć konkurs nie trwał długo, otrzymaliśmy niemal 140 prac. To znak, że ten nurt artystyczny  wciąż może silnie inspirować - mówi Magdalena Strobel, dyrektor marketingu na Europę Środkową Fox Networks Group.

To właśnie ponadczasowy wymiar dzieł na tle burzliwego życia osobistego najbardziej sławnego przedstawiciela kubizmu jest głównym tematem serii „Geniusz: Picasso”, która jest jedną z najgorętszych tegorocznych premier kanału National Geographic.

Konkurs miał na celu zainteresowanie młodych twórców postacią wielkiego malarza i osadzenie jego dzieł w polskim kontekście. Może nie każdy o tym wie, ale artysta odwiedził nasz kraj i z tą wizytą wiąże się wiele ciekawych historii. Część z nich zostanie pokazana również w naszym nowym serialu. - dodaje Strobel.

Spośród wszystkich prac, jury zdecydowało się nagrodzić dzieła przedstawiające symbole: Warszawy, Krakowa, Łodzi, Gdańska i Poznania. Laureaci – studenci i absolwenci polskich uczelni artystycznych – w ramach nagrody otrzymali po 5000 zł.  

Pierwszy odcinek serii „Geniusz: Picasso” miał swoją premierę na antenie National Geographic 22 kwietnia o godzinie 21:00. Serial jest emitowana w 171 krajach i 45 wersjach językowych. Pierwsza odsłona „Geniusza” poświęcona była Albertowi Einsteinowi (serial przyciągnął przed telewizory 45 milionów widzów z całego świata!).