Prezentacja poglądów może sprzyjać zrywaniu facebookowych znajomości - stwierdzili naukowcy po analizie zachowania internautów podczas konfliktu izraelsko-palestyńskiego. Z powodu politycznych komentarzy znajomość na FB zakończyło wówczas 16 proc. badanych. Wyniki badania prezentuje "Journal of Communication".

 

Jedną z zasad utrzymania przyjaźni i znajomości, wśród osób o różnych poglądach, jest umiejętność omijania drażliwych tematów podczas spotkania. Kiedy jednak wchodzimy na Facebook, taki manewr może być niemożliwy. Bo kiedy w przestrzeni publicznej dominują silne konflikty polityczne, Internet (m.in. portale społecznościowe) aż huczy od komentarzy i wielkich gestów.

 

Naukowcy z Hebrew University of Jerusalem i Tel Aviv University sprawdzali, czy ma to znaczenie dla ludzi, którzy rezygnują z internetowych znajomości. Punktem wyjścia była dla nich eskalacja konfliktu izraelsko-palestyńskiego w 2014 r., kiedy doszło do załamania rozmów izraelsko-palestyńskich, wybudowania przez Hamas podziemnych tuneli do terytorium Izraela, ataku izraelskich wojsk na bojowników Hamasu i nasilenia ataków rakietowych na Izrael.

 

Aby sprawdzić, jak komentarze polityczne wpływają na los "znajomości", wśród 1103 Żydów mieszkających w Izraelu, a jednocześnie użytkowników Facebooka, naukowcy przeprowadzili badanie online. Trwało od 3 do 7 września 2014 r., co znaczy, że rozpoczęło się w tydzień od momentu zawieszenia broni (26.08.2014). Respondentów pytano o aktywność polityczną, ideologiczny ekstremizm i korzystanie z Facebooka w czasie konfliktu.

 

Aż połowa badanych powiedziała, że w we wskazanym czasie była bardziej niż zwykle aktywna na Facebooku. Natomiast 16 proc. zrezygnowało w tym czasie z niektórych znajomości na FB, z powodów politycznych komentarzy. Poglądy polityczne osób, które wykonały taki ruch, były częściej skrajne, a osoby te przejawiały stosunkowo mniejsze wsparcie dla wolności wypowiedzi.

 

Dane potwierdziły też, że ludzie mający więcej znajomych na Facebooku, częściej z kogoś rezygnowały. To pozwala sądzić, że posiadanie większej liczby słabych więzi ułatwia rezygnację z części z nich.

 

"Ludzie rezygnują ze znajomości z osobami, których poglądy polityczne różnią się od ich własnych" - mówi jeden z autorów badania, Nicholas John z Hebrew University of Jerusalem. Dodał on, że Facebook i wyszukiwarki podsuwają ludziom dane w sposób wybiórczy, a wyniki wyszukiwania są dostosowane do ich potrzeb i związane z hasłami, jakie wpisywali oni wcześniej. Rezygnacja ze znajomych wzmacnia te mechanizmy - zauważa John.

 

Dodał, że ludzie, którzy rezygnują ze znajomych na FB, są najprawdopodobniej młodsi, bardziej aktywni politycznie i bardziej aktywni na Facebooku; mają wielu znajomych na portalach społecznościowych i bardziej skrajne poglądy polityczne.
 

Źródło: PAP