Do tej pory nie było możliwe prowadzenie zajęć w szkołach po zachodzie słońca, które na równiku zachodzi niezmiennie o godzinie 18. Oświetlenie szkół daje możliwość uczenia się, czytania, a także korzystania z edukacyjnych gier i zabaw w przyjaznym środowisku.

– W samym 2016 roku zainstalowaliśmy systemy słoneczne w 103 szkołach podstawowych znajdujących się w południowej części Etiopii. Tam wciąż istnieją miejsca, gdzie po zapadnięciu zmroku panuje całkowita ciemność – wyjaśnia Kamil Ewertowski, koordynator projektu PCPM. – Tymczasem dzięki zainstalowanym przez nas panelom, około 350 dzieci w każdym z miejsc może poświęcić czas na naukę również wieczorami.

Regiony Oromia oraz Narodów, Narodowości i Ludów Południa, w których wolontariusze zainstalowali systemy słoneczne mają głównie charakter pasterski lub półpasterski. Znaczna część mieszkających tam dzieci pomaga rodzicom przy wypasie bydła. Bardzo często po zakończeniu pracy w gospodarstwie jest już zbyt ciemno by czytać i uczyć się. Oświetlone pomieszczenia służą w szczególności najmłodszym, jednak korzystają z nich również dorośli mieszkańcy wiosek i miasteczek.

Uzupełnieniem działań PCPM na rzecz edukacji w Etiopii była organizacja po raz pierwszy szkoleń z obsługi i konserwacji zainstalowanych paneli, a także prowadzenia bibliotek szkolnych i metod skutecznego nauczania. Wzięło w nich udział ponad 300 nauczycieli, dyrektorów szkół i członków rad rodziców.

Projekt realizowany w partnerstwie z IIRR (International Institute of Rural Reconstruction) w Etiopii współfinansowany jest z programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.

Więcej: www.pcpm.org.pl