Zobacz jak przebiega nocna wojna!
Tekst: Catherine Zuckerman
Pixnio
Jak ćmy walczą o przetrwanie w starciu z nietoperzami? Próbują oszukać ich zmysły. Trzy różne gatunki mają różne sposoby, zobaczcie jakie!
Jasnozielona księżycówka amerykańska, z wydłużonymi skrzydłami i ciałem nie większym
od karty, jest stworzeniem urodziwym. A do tego bystrym, mówią biolodzy Jesse Barber i Akito Kawahara, którzy odkryli, że „ogonki” na końcu skrzydeł Actias luna to nie tylko efektowny dodatek, ale także odłączający się od reszty ciała wabik na głodne nietoperze.
– Gdy te nocne drapieżniki, dzięki echolokacji, ruszają do ataku – opowiada Barber – poruszające się ogonki na końcu skrzydeł ćmy skupiają uwagę i zwodzą napastnika, który może chwycić ogon ofiary,
ale rzadko ją samą.
– Ćmy i nietoperze prowadzą wojnę na dźwięki już od 60 mln lat – mówią Barber i Kawahara. Ich badania poszerzają wiedzę na temat strategii unikania ataków drapieżców i zdolności adaptacyjnych ćmy
w ewolucyjnym „wyścigu zbrojeń”.
Odwrócenie uwagi
Księżycówka trzepocze „ogonkami” swych skrzydeł,
by odwrócić uwagę nietoperza od głównego celu.
Blokowanie sonarów
Ćmy zawisakowate pocierają o siebie częściami ciała, by tworzyć ultradźwięki zakłócające nietoperzom odbiór echa.
Nagły spadek
Motyle nocne z uszami uciekają przed nietoperzami na kilka sposobów. Często składają skrzydła i nagle
usuwają się z drogi drapieżcy.
Rabat 20% dla wszystkich klientów przy zakupach za min. 250 zł. Oferta obowiązuje w sklepach stacjonarnych oraz na www.intimissimi.com, nie łączy się z innymi promocjami. Szczegóły w sklepach i na stronie.
Rabat 20 % na jeden nieprzeceniony artykuł dostępny w sklepach stacjonarnych i na VANGRAAF.COM. Z rabatu można skorzystać tylko jeden raz i nie można go łączyć z innymi promocjami. Wypłata w gotówce, zakup karty podarunkowej lub zwrot za dotychczas zakupione artykuły są wykluczone. Szczegóły u sprzedawcy i na stronie www.
Przy zakupie min. 2 produktów, -50% na drugi tańszy produkt. Rabat obejmuje wybrany asortyment dostępny we wszystkich salonach Triumph, outletach, wybranych sklepach partnerskich i na pl.sloggi.com. Oferta nie łączy się z innymi promocjami. Szczegóły na stronie Partnera.
Rabat 20% na kolczyki oraz akcesoria przy zakupach za min. 299 zł. Rabat 20% na zegarki do 8 000 zł. Szczegóły w salonach i na wkruk.pl
Rabat na cały asortyment dostępny w sklepach stacjonarnych i na e-clarena.eu. Promocja obowiązuje dla zamówień powyżej 100zł oraz obejmuje produkty nieprzecenione. Szczegóły u sprzedawcy i na stronie.
Rabat 25% na zakupy za minimum 499 zł w sklepie internetowym www.karcher.pl. Oferta dotyczy produktów nieprzecenionych z kategorii Home&Garden i nie łączy się z innymi promocjami. Szczegóły na stronie www.