W cyklu „Powiększenie” na National-Geographic.pl prezentujemy rozmowy Iwony El Tanbouli-Jabłońskiej, dyrektorki artystycznej magazynu „National Geographpic Polska” z najciekawszymi polskimi fotografkami i fotografami. 

Co takiego wydarzyło się w twoim życiu, że zdecydowałaś się zająć fotografią?

Pochodzę z dość konserwatywnej rodziny, która zachwyt światełkami z witraża na posadzce w kościele uważa za coś dziwnego, a nawet śmiesznego. W końcu musiałam dokonać wyboru – pozostać przy geografii, która bardzo mnie fascynowała, czy zainwestować w rozwój artystyczny.

Zaczęło się na dobre, kiedy dostałam pierwszy analogowy aparat. Wylądowałam w małym zakładzie fotograficznym, gdzie robiłam sesje ślubne. Tam zdobyta wiedza nie była jednak dla mnie wystarczająca. Kiedy na swojej drodze spotkałam fotografa i filmowca Krystiana Bielatowicza, powiedziałam mu, że nie umiem robić zdjęć, takich jak chcę. Że ciągle im czegoś brakuje. Krystian uznał, że może moja wiedza na temat tego, co fotografuję jest niewystarczająca, skoro nie umiem jej przedstawić.

To było jak otrzeźwienie... aż doszłam do momentu. Potrzebowałam go, by zdać sobie sprawę, że podejmuję tematy fotograficzne, które są moim osobistym poszukiwaniem. Jako fotografka potrzebuję wyrażenia emocji, głębszego przepracowania tematu, a nawet podjęcia o ten temat walki. 

Co cię napędza w procesie twórczym?

Uświadomienie sobie, że moja wiedza jest niewystarczająca, by coś przekazać. To sprawia, że jak szalona drążę temat i zastanawiam się dlaczego coś mnie ogranicza w poznaniu danej emocji czy poglądu. I najgorsze, że najczęściej muszę sobie sama poukładać w głowie i uświadomić ten problem, by wiedzieć jak podejść do tematu. A nawet dowiedzieć się, dlaczego jest dla mnie ważny.

Kiedy jestem kompletnie pogubiona, biorę aparat i szukam małych światełek, cieni na górach, szczegółów w normalnym życiu, którymi mogę się zachwycić. Tak po prostu. A które czasem bez aparatu mnie omijają, bo przestaję patrzeć uważnie. 

Co w fotografii jest dla ciebie najważniejsze?

Zależy w jakiej fotografii i w jakim jestem stanie.

Dość długo, choć nieświadomie, szukałam możliwości doświadczenia nowej emocji, przeżycia jej, zatrzymania się. Zarówno oglądając fotografię, kiedy nagle znajdowałam się w jej środku, jak również zatrzymania moich emocji w chwili, kiedy jestem szczęśliwa czy smutna. Także wtedy kiedy zmienia się świat i kiedy w sposobie mojego myślenia zachodzą zmiany. Kiedy uczę się czegoś nowego.

Ważne jest dla mnie, by fotografia miała jakiś powód powstania. To dlatego fascynują mnie historie i powody powstawania zdjęć. Ważne jest też, by fotografia niosła za sobą coś, co sprawia, że zatrzymamy się i spojrzymy na coś z emocjami, refleksją, wdzięcznością.

Czym jest dla ciebie fotografia?

Początkiem rozmowy. Lekarstwem. Wyrażeniem emocji. Chwilowym złapaniem czegoś, co w dzieciństwie chciałam dotknąć, a było jedynie zmieniającym się kolorem na ręce. Drogą do poznania swoich ograniczeń i refleksji. 

Dlaczego fotografujesz?

Fotografuję, by dostrzegać i ciągle uczyć się świata.

Zdjęcia Magdaleny Konik znajdziesz w naszej galerii pod artykułem >> 

BIO

Magdalena Konik życie zawodowe i prywatne związała z Gruzją, gdzie mieszka od 7 lat. Prowadzi tam własne biuro podróży, organizując rajdy konne i warsztaty fotograficzne. Współpracuje z lokalnymi departamentami turystyki nad promocją gruzińskich produktów i bierze udział w projektach rozwojowych i ekologicznych. Swoje zdjęcia publikowała w magazynach: National Geographic Traveler Polska, Kontynenty, Hoerz i Podróże. Nie może żyć bez koni, aparatu i przestrzeni. 

Wybrane wyróżnienia
2022 – wystawa zbiorowa Polish Women Photographers  „Obsesja rzeczywistości" w Rzeszowie
2021 – wystawa zbiorowa Polish Women Photographers „Teraz polskie fotografki" w ramach Foto Art Festival w Bielsku-Białej
2019/2020 – TOP 10 podczas Malta International Photo Awards – Cities
2018 – finalistka Amundsen Photo Awards
2018 – finalistka Siena International Photo Awards (SIPA)
2018 – wyróżnienie podczas rozdania nagród Kolosy w kategorii „Podróż", za dokumentację życia pasterskiego w Tuszetii
2017 – laureatka stypendium fotograficznego TAPSA w ramach Xposure International Photography Festival w Zjednoczonych Emiratach Arabskich 

Instagram: @magdalenakonik_migawkizpodrozy