RAF SE.5A F-904 25-09-2010 17-26-28 kopia

Royal Aircraft Factory S.E.5A F-904

Royal Aircraft Factory S.e.5 (Scout Experimental 5), był brytyjskim dwupłatowcem myśliwskim z I wojny światowej i bez wątpienia najbardziej udanym samolotem produkowanym przez tę firmę. <<<<<<<<>>>>>>>> Jednomiejscowy  myśliwiec RAF S.E.5 został zaprojektowany przez Henry Follanda (brytyjski konstruktor lotniczy, założyciel firmy Folland Aircraft) a uniesione w górę skrzydła ułatwiały latanie co z kolei na łatwość pilotażu pozwoliło na powierzenie samolotu niedoświadczonym pilotom. Samolot S.E 5a był lubiany przez pilotów myśliwskich z uwagi na łatwość pilotażu, wytrzymałą konstrukcję (odporną na uszkodzenia bojowe jak i nieumiejętne lądowanie), dobre osiągi, dobrą widoczność z kabiny pilota i dobre uzbrojenie. Walczyła na nich większość czołowych asów brytyjskich.<<<<<<<<>>>>>>>> Pierwsze wersje samolotu były napędzane 150 konnym silnikiem Hispano-Suiza V i został wprowadzony do służby na froncie zachodnim w kwietniu 1917 roku. Był to pierwszy samolot uzbrojony w dwa karabiny maszynowe Lewis (na górnym skrzydle) i Vickers (z boku kokpitu). Samolot okazał się bardzo udanym myśliwcem a pod koniec wojny został użyty jako lekki bombowiec uzbrojony w lekkie bomby. Łącznie wyprodukowano 5205 samolotów RAF S.E.5 i 5A w tym również w wersji dwuosobowej. Pierwsze myśliwce RAF SE 5 pokazały się na froncie razem z 56 Dywizjonem RFC  (obecnie nr 56 Squadron RAF)  w "krwawym kwietniu" (Bloody April) 1917 roku jako część Royal Flying Corps. <<<<<<<<>>>>>>>> Nazwa "Bloody April" nawiązuje do krwawej łaźni jaką urządzili brytyjskim pilotom niemieccy lotnicy z Luftstreitkräfte (Die Fliegertruppen des deutschen Kaiserreiches, sił powietrznych armii Cesarstwa Niemieckiego) w czasie bitwy o Arras. Krwawy kwiecień był (w dużej mierze udaną) brytyjską operacją wsparcia lotniczego podczas bitwy pod Arras w kwietniu 1917 r. [2], podczas której szczególnie ciężkie straty poniósł Królewski Korpus Latający z rąk niemieckiego Luftstreitkräfte. W wyniku różnic w taktyce, treningu i technologicznych między obiema stronami sprawiły, że Brytyjczycy ponieśli lstraty czterokrotnie większe niż piloci niemieccy... <<<<<<<<>>>>>>>> Samoloty te użyte były także w działaniach wojennych na Bliskim Wschodzie w Egipcie, Palestynie, Mezopotamii oraz na bałkanach na froncie greckim (Saloniki) Samoloty RAF S.E.5A były też w użyciu amerykańskiego lotnictwa wojskowego. W związku z tym przygotowano plan licencyjnej produkcji samolotu w USA przez Curtiss Aeroplane and Motor Company dla amerykańskiej armii lecz zakonczenie wojny w listopadzie 1918 roku spowodowało anulowanie planów. Jedynie pierwsza partia (56 maszyn) dostarczonych maszyn z Wielkiej Brytanii została złożona przez CA&MC a następną zmontowały zakłady Eberhard Steel Products. Zakłady Eberhard Steel Products Company (założone w 1918 roku w Buffalo w stanie Nowy Jork) były amerykańskim producentem części do samolotów. W 1922 roku one otrzymały kontrakt na przebudowę 50 Royal Aircraft Factory S.e.5 A , które następnie przemianowano na Eberhard S.E.5E W Polsce w styczniu 1920 demonstrowano dwa samoloty S.E.5a należące do zakładów Handley Page. Mimo że S.E.5a zwyciężył w zawodach z myśliwcami niemieckim Fokker D.VII i włoskim Ansaldo A.1 Balilla, zrezygnowano z zakupu samolotów tego typu. Jeden z nich został rozbity 2 lutego 1920, przy czym rany został pilot Antoni Mroczkowski (samolot ten nie należał jednak do polskiego lotnictwa). Wobec ofensywy radzieckiej i braków sprzętu, na przełomie czerwca i lipca 1920 Polska odkupiła drugi egzemplarz S.E.5a, pozostający w Warszawie. 13 lipca 1920 samolot ten przydzielono do 7 Eskadry Myśliwskiej, jednakże w pierwszym locie bojowym 15 lipca został on zestrzelony przez ogień przeciwlotniczy w rejonie Łucka, pilot Stefan Ciecierski dostał się do niewoli z której później udało mu się uciec i przedrzeć na stronę polską. Wrak maszyny kpt. Ciecierskiego został odnaleziony we wrześniu 1920 roku. Po przegranej kampanii wrześniowej 1939 po upadku Francji i przedostaniu się do Wielkiej Brytanii kapitan pilot Stefan Ciecierski został osadzony na szkockiej wyspie Bute, (ok. 50 km na zachód od Glasgow) znanej pod nazwami Wyspa Węży lub Wyspa Wężów. Znajdowała się tam zorganizowana 14 VIII 1940 Stacja Zborna Oficerów w Rothesay. Przydzielani do niej byli oficerowie: starsi wiekiem; uznani za nieprzydatnych w wojsku; uznani za odpowiedzialnych za porażkę wojskową w czasie kampanii wrześniowej; uznani za związanych z obozem politycznym przedwojennej sanacji; podejrzani o zachowania niegodne oficera. Jej istnienie związane było z postacią Naczelnego Wodza gen. Władysława Sikorskiego i jego otoczenia, które - będąc opozycją wobec rządzących Polską przed 1939 r. - postanowiło dokonać rozliczenia i odsiania z kadry oficerskiej elementu uznawanego za niepewny.<<<<<<<<>>>>>>>> 7 Eskadra Myśliwska im. Tadeusza Kościuszki (tzw. "Eskadra Kościuszkowska") był to pododdział lotnictwa myśliwskiego Wojska Polskiego z lat 1918-1925 walczący podczas wojny polsko-ukraińskiej i wojny polsko-bolszewickiej, w której służyli m.in. ochotnicy amerykańscy. Wcześniej nosiła nazwy III Eskadry Lotniczej i 7 Eskadry Lotniczej. Kontynuatorem tradycji bojowych 7 Eskadry Myśliwskiej im. Tadeusza Kościuszki był w czasie Bitwy o Anglię 303 Dywizjon Myśliwski Warszawski im. Tadeusza Kościuszki , pododdział lotnictwa myśliwskiego Polskich Sił Powietrznych w Wielkiej Brytanii... <<<<<<<<>>>>>>>> Na zdjęciu, ostatni latający na świecie w RAF SE.5A (G-EBIA, malowany jako F904) z 1918 roku w Shuttleworth Collection w Old Warden, Wielka Brytania i jeden z sześciu do dzisiaj zachowanych oryginalnych samolotów RAF SE.5A. Pozostałe znajdują się w: RAF SE.5E National Museum of the United States Air Force w Dayton, Ohio, USA <<<<<<<<>>>>>>>> RAF SE.5A (G-EBIB, malowany jako F937) Science Museum w Londynie, Wielka Brytania <<<<<<<<>>>>>>>> RAF SE.5A (G-EBIC, malowane F938) Royal Air Force Museum w Hendon, Londyn, Wielka Brytania <<<<<<<<>>>>>>>> RAF SE.5A 6856 (Jego oryginalna tożsamość zawsze była niejasna, chociaż uważa się, że jest to albo „F7781”, albo „F7783”) South African National Museum of Military History w Johannesburgu, Południowa Afryka <<<<<<<<>>>>>>>> RAF SE.5A (D-6950, serial number C9539) Australian War Memorial w Canberze, Australia

historia lotnictwo pokazy lotnicze exkmw1960 old warden The Shuttleworth Collection Royal Aircraft Factory S.E.5

Komentarze