Chwyt Ergonomia trzymania aparatu to osobny temat, a współczesne lustrzanki cyfrowe są owocem dziesięcioleci doświadczenia w produkcji. Sposób trzymania aparatu powinien pozwalać pogodzić dwie rzeczy – stabilność i łatwy dostęp do wszystkich przycisków.
Postawa
Twoje ciało podtrzymuje aparat. Gdy stoisz, najlepszą równowagę zapewniają ci stopy w lekkim rozkroku, jedna lekko wysunięta na ukos do przodu. Aparat trzymaj ponad swoim środkiem ciężkości, rozkładaj swoją masę równo pomiędzy obie nogi. Możesz się delikatnie pochylić.
Podparcie
Wykorzystuj każdy dostępny punkt podparcia, który jest wygodny i nie zasłania widoku. Możesz użyć ściany, opierając o nią dłoń, przedramię i głowę, i podpierając się jedną nogą.
Adrenalina
Ten hormon zazwyczaj wydziela nasz organizm podczas ekscytującej sesji zdjęciowej. Poziom adrenaliny może wpływać na drżenie i ogólnie zaburzać stabilność. Trudno zrobić cokolwiek, żeby obniżyć poziom adrenaliny. Można próbować uspokoić się w myślach i oczywiście zastosować się do rad dotyczących oddechu.
Oddech
Powolne, głębokie i regularne oddychanie uspokaja cały organizm. Wstrzymywanie oddechu to pomysł, który sprawdza się tylko na krótką metę. Zaraz potem trzeba oddychać jeszcze mocniej.
Wybór momentu
Najlepiej nacisnąć spust pod koniec pełnego wydechu.
Ruch w kierunku celu
To technika strzelców wyborowych, która wykorzystuje siłę bezwładności (masa x prędkość) do przezwyciężenia drobnych, destabilizujących obraz ruchów. Doskonale sprawdza się przy dłuższych obiektywach. Poruszaj się powoli w stronę docelowego ujęcia i pstrykaj bez zatrzymywania się. Wymaga to dużej prędkości migawki i zdecydowanego ruchu naciskania, bez szarpania.
Statyw na szybko
Oprzyj lub postaw aparat na jakiejkolwiek dostępnej stabilnej powierzchni. Jedyny problem może być wtedy z kadrowaniem.
Stabilizator obrazu
To opcja wbudowana w wiele profesjonalnych obiektywów. Działa poprzez mikrosilniczki, połączone w obwód wokół jednego lub więcej elementów obiektywu, które natychmiast odpowiadają na ruch drżenia aparatu. Mikrosilniczki reagują, przesuwając elementy obiektywu w przeciwnym kierunku. Takie ulepszenie nie jest tanie, ale pozwala zmniejszyć przysłonę i prędkość migawki o parę jednostek. Fragment pochodzi w książki: Fotografia cyfrowa: 101 praktycznych wskazówek
Autor: Michael Freeman Książkę można nabyć w naszym sklepie. Znajdziesz ją tutaj Zapraszamy również na bloga Wojtka Franusa