Aktualnie prawo kosmiczne regulowane jest przez międzynarodowe konwencje i rezolucje, w tym Traktat ONZ o przestrzeni kosmicznej, który wszedł w życie w 1967 roku. Kilka państw podpisało również dwustronne lub wielostronne umowy regulujące ich działalność w przestrzeni kosmicznej. Jednak, podczas gdy do niedawna plany eksploracji kosmosu były niemal wyłącznie domeną poszczególnych krajów i instytucji państwowych, w ostatnim czasie przestrzeń kosmiczna stała się kwestią mocno komercyjną, w którą angażuje się coraz więcej prywatnych przedsiębiorstw.

"Wspierany przez zasoby ludzkie, infrastrukturę i badania naukowe zintegrowany przemysł kosmiczny  jest w trakcie realizacji" – powiedział w oświadczeniu Zaki Azmi, prezes Sądu Najwyższego w dubajskim Międzynarodowym Centrum Finansowym – "Kosmiczny Sąd to globalna inicjatywa, która będzie działać równolegle, pomagając budować nową sieć wsparcia sądowego, aby służyć bardzo rygorystycznym komercyjnym wymaganiom międzynarodowej eksploracji kosmosu w XXI wieku".

Utworzone w 2004 r. Sądy DIFC od wielu lat przyciągają mnóstwo zagranicznych firm, które poszukują arbitrażu ich sporów handlowych, ale dotychczas nie skupiały się na kosmosie, więc póki co nie są wyspecjalizowane w kosmicznej działalności prywatnych przedsiębiorstw.

W oficjalnym oświadczeniu Zaki Azmi powiedział, że w związku z tym, iż kosmiczny handel  staje się coraz bardziej globalny, wszystkie skomplikowane umowy handlowe, które go regulują  "będą również wymagały równie innowacyjnego systemu sądowniczego, by dotrzymać (mu)  kroku".

W ostatnich latach Zjednoczone Emiraty Arabskie, które obejmują siedem emiratów, w tym Dubaj, intensywnie inwestowały w sektor kosmiczny. Po wysłaniu swojego pierwszego astronauty w kosmos w 2019 r., w zeszłym roku kraj wysłał w kierunku Marsa sondę o nazwie "Hope", która powinna osiągnąć swój cel w przyszłym tygodniu.

“To otworzyło nam oczy i pozwoliło zrozumieć, że musimy zapewnić Zjednoczonym Emiratom Arabskim odpowiednią infrastrukturę do rozwiązywania sporów. Chcemy stworzyć scenariusze tego, co sądy będą mogły zrobić w tym temacie. Wierzymy, że będzie na to ogromny popyt” – powiedziała Główna Sekretarz sądów w Międzynarodowym Centrum Finansowym Amna Al Owais, podając jako przykład spory dotyczące zakupu satelitów oraz kolizji urządzeń w przestrzeni kosmicznej.

Od teraz firmy i instytucje z siedzibą zarówno w Emiratach, jak i za granicą, będą miały możliwość wniesienia skarg do trybunału, a nowe kontrakty będą określać nowy Sąd Kosmiczny jako forum rozwiązywania pozaplanetarnych sporów.