Nazwa "trapdoor" (trapdoor – z ang. drzwi/klapa w podłodze) może odnosić się do pająków z różnych rodzin na całym świecie, jednak te odkryte w Australii początkowo uznano za przedstawicieli innej linii.

"Systematyka australijskich pająków jest procesem stopniowym, który trwa od ponad trzech dekad i obejmuje kilka zakrojonych na szeroką skalę "przetasowań", w których na nowo zdefiniowano i opisano znane rodzaje" – wyjaśniają naukowcy w nowym artykule, który został opublikowany w czasopiśmie Cladistics. "Prezentujemy nowy rodzaj, Cryptoforis, który reprezentuje gatunek trapdoorowatych Cryptoforis hughesae, a także przenosimy dwa rodzaje z Euoplos do Cryptoforis" – dodali.

Mimo że wszystkie wspomniane gatunki polują, tworząc nory z klapą, w rzeczywistości istnieje duża różnorodność w sposobie, w jaki te ośmionożne stworzenia tworzą swoje sidła.

Dzięki najnowszym odkryciom Australijczyków wiemy, że grupa pająków Euoplos tworzy nory z klapami albo palisadami. Gdy “drzwi” do pułapki są zamknięte, są prawie nie do odróżnienia od otaczającej je ziemi, a pająki mają niesamowitą zdolności do zabezpieczania swojej nory, tak dobrze, że chronią je nawet przed ulewami. Jeśli zaś chodzi o pajęcze palisady, potrafią być naprawdę efektowne i unosić się nad ziemią jak kawałek odsłoniętej rury.

Jest też inny rodzaj trapdoorowych pająków, E. tasmanicus, który tworzy coś, co nazywa się waflowymi drzwiami. Ci goście tworzą nad swoimi norami małe, cienkie drzwiczki, które wyglądają jak wafelek. Pająki nie tylko preferują oryginalny wygląd drzwi, ale także wyglądają inaczej i różnią się genetycznie od swoich kuzynów waflowych lub palisadowych z rodziny Euoplos.

"Przed 2018 r. linia Cryptoforis hughesae w literaturze była reprezentowana tylko przez jeden gatunek, E. tasmanicus, z południowo-wschodniego stanu Tasmanii, i nie była znana w Australii kontynentalnej" – piszą badacze – "Ta genetyczna rozbieżność oraz różnica w typie wejścia do nory między E. tasmanicus a Euoplos, została zauważona przez autorów, ale w tamtym czasie nie uważano za właściwe ogłaszanie nowego gatunku pająków.”

Badacze stwierdzili, że 18 gatunków pająków – w tym E. tasmanicus – pasuje do linii, która tworzy drzwi przypominającej wafle, ale potrzebny jest też nowa linia, która zgromadzi pająki o bardziej zaawansowanych technikach polowania. Nowy rodzaj składa się z dwóch wcześniej opisanych przez naukowców gatunków, jednego nowo opisanego we wspomnianej publikacji naukowców (Cryptoforis hughesae), oraz jeszcze nieopisanych 15 gatunków.

"Niewiarygodnie dobrze ukryte nory, które tworzą te pająki, odróżniają je od innych rodzajów znanych we wschodniej Australii i są prawdopodobną przyczyną tego, że nowa grupa pajęczaków została odkryta dopiero teraz” – powiedział arachnolog z Museo Argentino de Ciencias Naturales, Jeremy Wilson – "Porównaliśmy ich wygląd fizyczny i nory, które konstruują, a następnie szukaliśmy różnic molekularnych w ich DNA... W efekcie znaleźliśmy różnice, które pozwalają na odróżnienie ich od innych pająków we wschodniej Australii."

Australia jest w tej chwili domem dla około 2000 różnych gatunków pająków. Największe z nich to należące do rodziny ptaszników goliatów Selenocosmia crassipes, które mogą osiągnąć długość odwłoka równą 6 cm i mają nawet 18-centymetrowe nogi.