Jest to model o strategicznym znaczeniu dla ofensywy prowadzonej przez markę w dziedzinie elektromobilności. Nabywcy ID.4 otrzymają auto wyprodukowane w sposób nienaruszający ogólnego bilansu dwutlenku węgla. Jeśli zechcą ładować jego akumulator energią elektryczną pochodzącą ze źródeł odnawialnych, ID.4 pozostanie autem neutralnym dla klimatu również w trakcie eksploatacji.

Nadwozie Volkswagena ID.4 ma długość 4,58 m, jest obszerne i solidne. W jego stylistyce dominują opływowe kształty. Design ID.4 wyraża trwałość typową dla SUVa, jednocześnie spełnia wymagania aerodynamiki – współczynnik Cx ma wartość zaledwie 0,28. Duże koła (dostępne są nawet 21-calowe obręcze kół ze stopów metali lekkich) wskazują na jego sportowy charakter. Szeroka i masywna tylna część karoserii powoduje, że samochód wygląda dynamicznie, a obniżająca się linia dachu sprawia, że samochód wydaje się dłuższy.

W ID.4 zastosowano wiele nowych technologii. Na szczególną uwagę zasługuje wyświetlacz przezierny w technologii rozszerzonej rzeczywistości, który łączy świat rzeczywisty z wirtualnym. Innowacyjny system pozwala umieścić wybrane symbole graficzne w rzeczywistym otoczeniu pojazdu. Volkswagen jako pierwszy producent samochodów na świecie stosuje tę technologię w autach klasy kompaktowej. Nowa funkcja zwiększająca komfort jazdy znalazła zastosowanie w elektrycznych Volkswagenach ID.3 oraz ID.4 

Według nowych technologii zaprojektowane są interaktywne reflektory IQ.Light, które w chwili odblokowania drzwi zdają się pozdrawiać kierowcę za pośrednictwem modułu diod. Reflektory te emitują sterowane inteligentnie światło drogowe, które bardzo skutecznie oświetla drogę nie oślepiając przy tym kierowców samochodów nadjeżdżających z przeciwka. Tylne lampy w technologii 3D zawierają tzw. dynamiczne kierunkowskazy, w których poszczególne diody zapalają się kolejno od środka ku krawędziom lamp.

Kabinę ID.4 zaprojektowano jako „open space”. Panoramiczny szklany dach obejmuje niemal całą długość samochodu i wpuszcza do środka mnóstwo światła. W utrzymaniu porządku w kabinie pomaga środkowa konsola, którą można swobodnie konfigurować. Na tablicy rozdzielczej nie ma żadnych mechanicznych przycisków ani włączników, przez co zyskuje ona prostą i nowoczesną formę. Poduszka powietrzna umieszczona pomiędzy przednimi fotelami i otwierająca się w przypadku uderzenia w bok samochodu, zwiększa i tak wysoki poziom bezpieczeństwa biernego. Pojemność bagażnika Volkswagena ID.4 wynosi 543 litry i poprzez złożenie oparć tylnych siedzeń można ją powiększyć do 1.575 litrów (liczone po dach). Dzięki opcjonalnemu hakowi holowniczemu elektryczny SUV Volkswagena jest w stanie pociągnąć przyczepę o masie 1.000 kg (ciężar hamowany, przy nachyleniu wynoszącym 12 stopni).

W ID.4 zastosowano silniki elektryczne o mocy 170 KM i 204 KM, mocniejsza jednostka, której moment obrotowy ma wartość 310 Nm przyśpiesza od zera do 100 km/h w 8,5 sekundy, prędkość maksymalną samochodu ograniczono do 160 km/h, 

Maksymalny zasięg ID.4 wynosi 523 km (według WLTP). W ofercie znajdzie się także ID.4 z silnikiem o jeszcze większej mocy i z napędem na cztery koła. Dzięki dobrej trakcji oraz prześwitowi wnoszącemu 21 cm elektryczny SUV Volkswagena doskonale będzie spisywał się także w lekkim terenie.

Przyszłość należy do aut elektrycznych. W ramach strategii „Transform 2025+” marka Volkswagen zainwestuje do 2024 roku w rozwój samochodów elektrycznych jedenaście miliardów euro. ID.4 to pierwszy elektryczny SUV Volkswagena i drugi, po ID.3, model należący do rodziny pojazdów ID. Ta nowa, odrębna rodzina dołączyła od niedawna do oferty klasycznych modeli marki.