W poszukiwaniu nieznanego, naukowcy nurkowali w oceanach, przemierzali pustynie i lasy. Listę Kalifornijskiej Akademii Nauk otwiera rybka o imieniu Wakanda, kolorowy morski ślimak oraz zagrożony wyginięciem, niemal pozbawiony kolorów pajęczak żyjący w mrokach chorwackich jaskiń.

- Choć naukowcy nieprzerwanie przeczesują bliskie i dalekie zakątki Ziemi, eksperci od bioróżnorodności szacują, że nadal nie poznaliśmy 90 proc. żyjących na świecie gatunków – przekonuje w oświadczeniu dla prasy Shannon Bennet, dyrektor w Kaliforniskiej Akademii Nauk.

Wśród udostępnionych przez Akademię zdjęć najbardziej wyróżnia się na tle innych mała rybka o wielkich ”kocich” oczach, Siphamia arnazae z Papui Nowej Gwinei. Z kolei wspomniana Wakanda (Cirrhilabrus wakanda), mierząca 6 cm ryba o fioletowych łuskach żyje na głębokości 60 metrów u wybrzeży Tanzanii, w tzw. strefie półmroku. Nazwano ją na cześć mitycznej afrykańskiej krainy przedstawionej w komiksach wydawnictwa Marvel i filmie ”Czarna Pantera”.

Wakanda  fot. Cirrhilabrus wakanda; Luiz Rocha / California Academy of Sciences

Wakandę odkryto podczas prac badawczych kalifornijskich oceanologów na rafach koralowych na granicy Tanzanii i Zanzibaru. Fakt, że to nieznany gatunek potwierdził ekspert od taksonomii z uniwersytetu w Sydney, Yi-Kai Tea. - Gdy zaczęliśmy myśleć o skrytej naturze tych głęboko położonych i niezbadanych afrykańskich raf koralowych, nazwa Wakanda sama przyszła nam do głowy – mówi Tea.

Roślina z białymi kwiatkami fot. Trembleya altoparaisensis; Ricardo Pacifico/ California Academy of Sciences

Na liście nowoodkrytych organizmów znalazła się też roślina z białymi kwiatami nazwana Trembleya altoparaisensis, żyjąca m.in. w kanionach brazylijskiego parku narodowego Chapada dos Veadeiros. Był pewien problem z zabraniem jej do zbadania, bo ciągle się poruszała. – Ludziom wydaje się, że rośliny siedzą na miejscu, tymczasem gdy ich otoczenie zmienia się na gorsze, one przemieszczają się do nowego, bardziej im odpowiadającego – tłumaczy botanik Frank Almeda.

Morski ślimak fot.  Madrella amphora; Terry Gosliner /California Academy of Sciences