W poszukiwaniu nieznanego, naukowcy nurkowali w oceanach, przemierzali pustynie i lasy. Listę Kalifornijskiej Akademii Nauk otwiera rybka o imieniu Wakanda, kolorowy morski ślimak oraz zagrożony wyginięciem, niemal pozbawiony kolorów pajęczak żyjący w mrokach chorwackich jaskiń.

- Choć naukowcy nieprzerwanie przeczesują bliskie i dalekie zakątki Ziemi, eksperci od bioróżnorodności szacują, że nadal nie poznaliśmy 90 proc. żyjących na świecie gatunków – przekonuje w oświadczeniu dla prasy Shannon Bennet, dyrektor w Kaliforniskiej Akademii Nauk.

Wśród udostępnionych przez Akademię zdjęć najbardziej wyróżnia się na tle innych mała rybka o wielkich ”kocich” oczach, Siphamia arnazae z Papui Nowej Gwinei. Z kolei wspomniana Wakanda (Cirrhilabrus wakanda), mierząca 6 cm ryba o fioletowych łuskach żyje na głębokości 60 metrów u wybrzeży Tanzanii, w tzw. strefie półmroku. Nazwano ją na cześć mitycznej afrykańskiej krainy przedstawionej w komiksach wydawnictwa Marvel i filmie ”Czarna Pantera”.

Wakanda  fot. Cirrhilabrus wakanda; Luiz Rocha / California Academy of Sciences

Wakandę odkryto podczas prac badawczych kalifornijskich oceanologów na rafach koralowych na granicy Tanzanii i Zanzibaru. Fakt, że to nieznany gatunek potwierdził ekspert od taksonomii z uniwersytetu w Sydney, Yi-Kai Tea. - Gdy zaczęliśmy myśleć o skrytej naturze tych głęboko położonych i niezbadanych afrykańskich raf koralowych, nazwa Wakanda sama przyszła nam do głowy – mówi Tea.

Roślina z białymi kwiatkami fot. Trembleya altoparaisensis; Ricardo Pacifico/ California Academy of Sciences

Na liście nowoodkrytych organizmów znalazła się też roślina z białymi kwiatami nazwana Trembleya altoparaisensis, żyjąca m.in. w kanionach brazylijskiego parku narodowego Chapada dos Veadeiros. Był pewien problem z zabraniem jej do zbadania, bo ciągle się poruszała. – Ludziom wydaje się, że rośliny siedzą na miejscu, tymczasem gdy ich otoczenie zmienia się na gorsze, one przemieszczają się do nowego, bardziej im odpowiadającego – tłumaczy botanik Frank Almeda.

Morski ślimak fot.  Madrella amphora; Terry Gosliner /California Academy of Sciences

Zoolog Terry Gosliner pracujący dla Kalifornijskiej Akademii Nauk jest mistrzem w odnajdywaniu morskich ślimaków. Do dziś opisał on co 4. taki organizm znany nauce. Tylko w tym roku odkrył 6 nowych, nieznanych gatunków. Jednym z nich jest Madrella amphora. Przypomina on wyglądem osobniki innych gatunków często żyjące w jego otoczeniu na lagunie Madang u brzegów Papui Nowej Gwinei.

Pajęczak fot. Myrmecicultor chihuahuensis; Durell Ubick / California Academy of Sciences

- Ostatnie badania genetyczne dowiodły, że ślimaki morskie potrafią pozorować kolor innych gatunków. Ale to bardzo rzadko spotykane, że potrafią udawać zupełnie inne zwierzę – przekonuje dr Gosliner.  Żywiący się mrówkami pajęczak z meksykańskiej pustyni Chihuahuan, Myrmecicultor chihuahuensis, także trafił na listę ”nowych i nieznanych”.

– Właściwie całe swoje życie spędzają w kopcach mrówek. Nie wiadomo do końca dlaczego. Jeżeli chcemy się o tych pajęczakach czegoś więcej dowiedzieć, musimy je wykopać. Ale wówczas już są poza swoim naturalnym terytorium – tłumaczy Darrel Ubick, entomolog z Kalifornijskiej Akademii Nauk. Inny nieznany dotąd pajęczak, to wspomniany już miłośnik mrocznych jaskiń Chorwacji. Niemal przeźroczyste ośmionożne stworzenie nazwano Lola konavoka.

Pajęczak fot. Lola konavoka; Durrell Ubick / California Academy of Sciences