Leonardo DiCaprio zdobył popularność na całym świecie dzięki swoim rolom filmowym. Jego wcielenia w „Titanicu” czy „Wilku z Wall Street” na stałe wpisały się do popkultury ostatnich lat. Charyzmatyczny aktor jest jednak znany nie tylko z sukcesów na polu zawodowym, ale również ze swojego zaangażowania w ochronę środowiska. Nowy rok zaczął się dla niego od miłego wyróżnienia.

Leonardo DiCaprio uratował tropikalny las

Pierwszy odkryty w 2022 r. gatunek roślin został nazwany właśnie na cześć amerykańskiego aktora. Naukowcy chcieli w ten sposób podziękować mu jego za jego proekologiczne działania. Uvariopsis dicaprio to wiecznie zielone drzewko występujące w Kamerunie. Osiąga blisko 4 metrów wysokości, ma błyszczące, żółto-zielone liście rosnące w pęczkach wzdłuż pnia.

U. dicaprio rośnie w Kamerunie / fot. Peer J

Biolodzy podkreślają, że gwiazdor odegrał ważną rolę w ratowaniu tropikalnego lasu Ebo, w którym rośnie zagrożona wyginięciem roślina. W 2020 r. rząd Kamerunu ogłosił, że planuje wyciąć prawie 1/3 wszystkich drzew kompleksu. Obszar ten jest domem dla wielu gatunków zwierząt, w tym goryli i słoni. Wizja wycięcia lasu przeraziła obrońców przyrody. Swój sprzeciw wyrazili wpływowi i znani na całym świecie aktywiści, w tym Leonardo DiCaprio. Trzy tygodnie później władze Kamerunu ogłosiły, że wstrzymują się z wycinką.

W uratowanym lesie rośnie mniej niż 50 okazów U. dicaprio. W dodatku na niechronionym terenie. Botanicy podkreślają jednak, że gdyby zgoda na wyręb weszła w życie, prawdopodobnie nigdy nie dowiedzielibyśmy się o istnieniu tej rośliny. Już ta informacja wystarczy, żeby podjąć kolejne kroki na rzecz jej ochrony.

To niepierwszy raz, kiedy Leonardo DiCaprio zaangażował się w działania na rzecz ochrony i odbudowy środowiska. Po tym jak w 2021 r. na Wyspach Galapagos zawalił się Łuk Darwina, aktor zapowiedział pomoc w ochronie naturalnego środowiska archipelagu.

Nowe gatunki na świecie

W 2021 r. naukowcy z Królewskich Ogrodów Botanicznych w Kew opisali 205 nowych gatunków roślin i grzybów, wśród nich rosnącą w Australii odmianę tytoniu, małego grzyba rozwijającego się w nasionach bananowca czy orchideę, która rośnie w całkowitej ciemności. Spośród 400 000 gatunków roślin znanych nauce około 40 proc. jest zagrożonych wyginięciem. Badacze starają się je wszystkie skatalogować, zanim będzie za późno. Jak podkreślają, planeta ubożeje, kiedy tracimy gatunki, których ewolucja trwała miliony lat. Wiele z nich może zostać wykorzystanych między w medycynie. Nie dowiemy się o tym, jeśli wyginą.

Źródło: Peer J