Położona nad Zatoką Gwinejską Ghana znajduje się w momencie przełomowych zmian. Wprowadzone niedawno reformy sprawiły, że kraj wkroczył na ścieżkę państw rozwijających się. To ogromna szansa i zagrożenie.

Jak pomóc młodym i zdolnym kobietom z Ghany, które zmagają się z problemem ubóstwa? Autorzy pomocowego projektu CU for Africa postanowili ułatwić im zdobycie edukacji i kompetencji zawodowych.

Program jest wielowymiarowy – obejmuje stypendia dla uczennic, dzięki którym te będą mogły kształcić się dalej oraz warsztaty krawieckie, które młodym kobietom dadzą konkretny zawód i większe szanse na zdobycie pracy. To realna możliwość wydobycia się z biedy i stagnacji, bez konieczności emigrowania.

Symbolem programu jest torba z tradycyjnym wzorem ludu Akhan z Ghany - KENTE - noszonym niegdyś przez władców. Torby z wyszytym wzorem powstają na kursach krawieckich dla kobiet w Afryce, dzięki umiejętnościom nabytym podczas warsztatów. Każdy kto wesprze akcję otrzyma taką właśnie unikalną, ekologiczną torbę. Dochód ze sprzedaży zasila konto fundacji. To realna pomoc: koszt zakupu torby pokrywa rok nauki w liceum dla jednej dziewczynki.

- Edukacja, to najlepsze co możemy zrobić dla dzieci na całym świecie. Najlepsza i najmądrzejsza pomoc - mówi Elżbieta Wojtczak, inicjatorka akcji, CEO agencji Communication Unlimited. I zapewniają, że to nie są tylko piękne torby. To dawka mocy dla potrzebujących, znak zrozumienia i wsparcia.

Akcja CU for Africa przekracza granice Ghany; ma służyć także innym miejscom w Afryce. Dlatego dochód ze sprzedaży toreb przeznaczony będzie również dla innych organizacji i placówek non-profit. Jedną z nich jest Akany Avoko Faravohitra – dom dla dziewcząt potrzebujących pomocy, położony w Antananarywie na Madagaskarze, jednym z najbiedniejszych miast na świecie.

Dom zapewnia bezpieczne środowisko, opiekę zdrowotną, czyste ubrania, wyżywienie, ale i dostęp do edukacji: dziewczynki uczęszczają do szkoły i kształcą się w rzemiośle. To tutaj odbudowują wiarę w siebie, przygotowują się do powrotu do normalnego życia i niezależnej przyszłości.

Warto zwrócić uwagę na samą nazwę projektu - skrót CU (od nazwy agencji) czytamy jak SEE YOU, co znaczy „do zobaczenia”, ale też „do… zauważenia”. I taka jest myśl przewodnia projektu: zauważać ludzi w potrzebie, dostrzegać szanse dla nich i znajdować nowe możliwości. - Nie godząc się na ich status quo, tworzymy akcje pro bono, aby im pomagać - czytamy na stronie cuforafrica.com.

Program organizowany jest przez Communication Unlimited we współpracy z fundacją Dolly Foundation i Akany Avoko Faravohitra. Akcja objęta jest patronatem medialnym National Geographic Polska.