0Od dawna gatunek ten budził zainteresowanie naukowców. Głównie za sprawą budowy – strojnik jest rybą dużą, osiąga nawet 2 metry długości, a waży do 100 kg. Mimo tych imponujących rozmiarów jest bardzo zwinny.

– W głębinach nawet drapieżniki poruszają się ospale. Cierpliwie czekają na ofiarę i okazję, aby zaatakować. Ale strojnik jest zawsze aktywny i żwawy, zachowuje się jak drapieżnik, ma też ich cechy takie jak rozbudowane mięśnie i duże oczy – powiedziała „The Washington Post” dr Heidi Dewar, biolog z NOAA Southwest Fisheries Center w San Diego.

Na fakt, że do tego ryba ta jest stałocieplna, natrafiono przypadkiem, analizując budowę skrzeli strojnika. Okazało się, że jest to pierwszy znany nam gatunek ryby, którego przedstawiciele stale utrzymują temperaturę swojego ciała na poziomie wyższym niż temperatura otoczenia.

Dotychczas naukowcy wiedzieli, że niektóre gatunki ryb – np. tuńczyk – potrafią utrzymywać podwyższoną temperaturę, jednak tylko chwilowo. Do stałocieplnych zaliczano jedynie ssaki i ptaki.