Można je traktować jako swobodnie wędrujący materiał genetyczny. W celu reprodukcji muszą wbudować się w genom komórki innego organizmu. Bakterie są drobnoustrojami jednokomórkowymi bez właściwego jądra komórkowego, mają natomiast własną przemianę materii. Pierwotniaki natomiast to zwierzęta jednokomórkowe, które mają właściwe jądro komórkowe. Jednym z nich jest np. zarodziec ruchliwy (Plasmodium vivax), wywołujący malarię. Wśród grzybów spotykamy zarówno organizmy jedno, jak i wielokomórkowe z jądrem właściwym. Komórki grzybów są obudowane mocną ścianą, podobną do ściany komórkowej u roślin. Jednak w przeciwieństwie do nich, w komórkach grzybów nie ma chlorofilu. Dlatego nie mają zdolności do fotosyntezy i muszą pozyskiwać pokarm za środowiska zewnętrznego. Do innych jeszcze, niepożądanych mieszkańców ludzkiego ciała zaliczają się wielokomórkowce zwierzęce, czyli różne roztocze, owady i robaki. Przeciwieństwem pasożytów są organizmy symbiotyczne, które wchodzą z człowiekiem w swoistą koalicję, przynoszącą obustronne korzyści. Człowiek zapewnia symbiontom miejsce zamieszkania i substancje pokarmowe. W zamian za to świadczą one żywicielowi swoiste „usługi”. Na przykład bakterie jelitowe, których naliczono ponad 500 gatunków. Najbardziej znaną jest wśród nich Escherichia coli, osiedlająca się już w jelitach niemowląt. Na każdy gram stolca w jelicie grubym człowieka przypada aż 100 miliardów bakterii coli. Biada jednak, gdy przedostaną się do układu krwionośnego. Tekst: Agnieszka Budo