Zwierzęta mają stosunkowo małe mózgi. Od ludzkich zwierzęce mózgi odróżnia przede wszystkim grubość warstwy kory mózgowej. Kora mózgowa ludzkiego mózgu jest znacznie grubsza niż u zwierząt. Jest też nieproporcjonalnie duża i stanowi ponad 80% całkowitej masy mózgu. Mimo to wiele gatunków zwierząt wykazuje się stosunkowo dużą inteligencją.

Najmądrzejsze zwierzęta potrafią m.in. komunikować się ze sobą, podejmować decyzję, a nawet obsługiwać komputer.

Najmądrzejsze zwierzęta na Ziemi

1. Szympansy
  2. Delfiny butlonose
  3. Makaki rezusy
  4. Słonie
  5. Papugi szare/żako
  6. Ośmiornice olbrzymie
  7. Border collie
  8. Krukowate
  9. Szczury
  10. Portia labiata

Szympansy

Osiągają lepsze wyniki w testach na pamięć niż wykształceni ludzie. Można nauczyć je korzystania z komputerów i posługiwania się językiem migowym. Używają narzędzi. Manipulują członkami rodziny. Szympansy są też niezwykle empatyczne

Delfiny butlonose

Mają bardzo duże mózgi – kora mózgowa i płat czołowy są o 40% większe niż w mózgu człowieka. Używają echolokacji przy polowaniach i komunikują się gwizdami. Słyną z troski o inne zwierzęta, nawet te, należące do innych gatunków.

Makaki rezusy

Mają świetną pamięć, łatwo się uczą i podejmują decyzje. Emocje wyrażają minami. Mają skłonności samobójcze, potrafią planować ataki,
a ich sposób komunikowania się
ma wiele wspólnego z ludzkim.

Słonie

Słyną z genialnej pamięci. Mają największy mózg ze wszystkich lądowych zwierząt. Tworzą „mentalne mapy”, dzięki którym zapamiętują wszystkie wodopoje, w których piły w ciągu ostatnich lat. Rozpoznają się w lustrze, opłakują zmarłych, komponują
muzykę, współczują.

Papugi szare/żako

Papugi słyną z umiejętności naśladowania ludzkiej mowy, ale żako wiążą wyrazy z ich znaczeniem i potrafią konstruować zdania. Komunikują się z innymi za pomocą piosenek i języka ciała. Osobnik o imieniu Alex potrafił rozpoznać
50 przedmiotów, siedem kolorów i pięć kształtów. Niektóre z nich zasłynęły obrażaniem ludzi

Ośmiornice olbrzymie

Mają niezwykły zmysł obserwacji i zdolność rozwiązywania problemów. Tylko mała część ich rozbudowanego systemu nerwowego znajduje się w mózgu. Reszta jest w... ramionach. Ośmiornice to także mistrzynie mimikry i kamuflażu. Inteligencję ośmiornic naukowcy zbadali za pomocą rezonansu magnetycznego

Border Collie

Psy tej rasy uważane są za najmądrzejsze. Najszybciej się uczą i dobrze radzą sobie z opieką nad stadami owiec. Są dobrymi tropicielami, ratownikami i przewodnikami – odróżniają ludzi, przewidują konsekwencje wydarzeń i szukają sposobów na rozwiązanie problemów.

Krukowate

To najinteligentniejsza grupa ptaków. Kruki potrafią liczyć, odróżniać skomplikowane kształty, niektóre gatunki nauczyły się też stosować przynętę przy polowaniach na ryby. Wrona brodata na co dzień posługuje się narzędziami

Szczury

Bardzo łatwo się uczą, świetnie sobie radzą w labiryntach. Mają dobry węch
i słuch, szkoli się je więc do wyszukiwania bomb i min. Są istotami społecznymi, okazują podekscytowanie, poczucie straty, stres i wyrzuty sumienia. Mają niezwykłe zdolności organizowania się.

Portia labiata

Według naukowców pająki te są najmądrzejszymi owadami na świecie. Podczas testów laboratoryjnych wykazały umiejętność uczenia się, słyną też z podstępnego sposobu zdobywania pożywienia. Wabią do swojej sieci inne pająki, udając uwięzionego w pajęczynie insekta. Charakteryzują się też selektywną uwagą i potrafią identyfikować pewne przedmioty.

Szukasz więcej fascynujących informacji na temat świata roślin i zwierząt, odkryć archeologicznych i nieskończonego Wszechświata? Zaprenumeruj magazyn „National Geographic Polska". Najnowszą ofertę znajdziesz na tej stronie