Większość zwierząt żyjących na wolności to stworzenia stadne. Nie dziwne więc, że niektóre gatunki wyewoluowały konkretne zachowania, które pozwalają im budować mniej lub bardziej złożone relacje. Niektóre małpy nauczyły się na przykład witać ze sobą i żegnać. Co ciekawe, intensywność gestów jest zależna od zażyłości między osobnikami. Nietoperze z kolei chętnie polują w znanym i zaufanym gronie, a następnie dzielą się łowami. Nocni łowcy dbają o to, żeby każdy najadł się jednakowo.

Kara za wszczynanie sprzeczek

Najnowsze badania naukowców z Uniwersytetu w Bristolu dowodzą, że mangusty karłowate również potrafią zaskoczyć swoimi zachowaniami w grupie. Jak się okazuje, te niewielkie ssaki nie tylko monitorują agresywne zachowania osobników, ale też wyciągają z nich wnioski. Problematyczne zwierzaki są ignorowane przez resztę stada. Trzeba przyznać, że to dość rzadka postawa w świecie zwierząt. Agresja, również między ludźmi, bywa zarzewiem kolejnych bójek. Mangusty karłowate wychodzą jednak z innego założenia i wolą unikać niepokojących zachowań w swojej grupie.

Naukowcy przeprowadzili badania na mangustach przyzwyczajonych do obecności człowieka. Dzięki temu mogli uważnie obserwować zwierzęta, a te zachowywały się naturalnie.

– Nasze prace wykazują, że mangusty karłowate mają zdolności poznawcze, dzięki którym potrafią zwracać uwagę na agresywne interakcje. Następnie zapamiętują „łobuzów” i unikają ich – komentuje dr Amy Morris-Drake, główna autorka badań.

Agresorzy nie będą czesani

W ramach eksperymentu zwierzętom odtworzono nagranie symulujące odgłosy sprzeczki o jedzenie między dwoma osobnikami. Mangusty usłyszały więc potencjalnego agresora i jego ofiarę. Zwierzaki nie od razu dały po sobie poznać, że coś jest nie tak. Dopiero wieczorem, podczas wzajemnej pielęgnacji w norze sypialnianej, naukowcy zaobserwowali, że mangusta postrzegana za inicjatora popołudniowej sprzeczki była czesana zdecydowanie rzadziej od innych.

Autorzy badań podkreślają, że wzajemna pielęgnacja stanowi podstawę relacji społecznych między mangustami karłowatymi. Zwierzaki nie tylko zacieśniają w ten sposób więzi, ale też wspólnie dbają o higienę i atmosferę.

Dr Amy Morris-Drake tłumaczy, że mangusty karłowate potrafią identyfikować agresywne zachowania na podstawie wydawanych odgłosów. Najciekawsze jest jednak to, że przechowują te informacje w pamięci, a następnie wdrażają opóźnioną strategię zarządzania konfliktami. Odkrycie naukowców z Bristolu ma być podstawą do prowadzenia kolejnych eksperymentów nad zdolnościami stadnych gatunków zwierząt do gromadzenia akustycznych informacji o agresywnych interakcjach między osobnikami.

Źródło: „eLife”