Wyprawa Campus Syberia Mongolia Expedition 2009 wjechała na najtrudniejszy odcinek swojej trasy, czyli Bajkalsko-Amurską Magistralę Kolejową (BAM). Pokonywany przez polską ekspedycję odcinek BAM z Siewierobajkalska do Tyndy, liczący ok. 1700 km, jest określany Mount Everestem off-roadowców.
- Właśnie przejechaliśmy przez most kolejowy na rzece Witim. To konstrukcja o długości 530 metrów, a szerokości raptem dwóch metrów, bez barierek i zabezpieczeń. Wisi 20 metrów nad wodą, niektórych podkładów kolejowych brakuje – po prostu pełna gama mocnych wrażeń – poinformował organizator ekspedycji Michał Rej. – W tej chwili nasze średnie tempo podróżowania to 17 km/h. Spowalnia nas m.in. stan mostów, niektóre dało się prowizorycznie naprawić.
Uczestnicy Campus Syberia Mongolia Expedition 2009 dniami zmagają się z trasą, nocami także mają gwarantowane „atrakcje”. - Wczoraj byliśmy w górach Sajanach, tam często spotyka się niedźwiedzie, więc nie nocujemy już w namiotach, tylko w samochodach. W nocy mieliśmy wizytę, resztki naszego posiłku były porozrzucane po całej okolicy. Nie ma tam psów ani kotów, bo nie ma osad ludzkich, więc najprawdopodobniej był to niedźwiedź – powiedział uczestniczący w wyprawie Piotr Stańczak. - Dwa dni temu, kiedy nocowaliśmy nad rzeką Ankarą, zaatakowały nas chmary owadów, głównie komary. Bez specjalnych siatek i ubrań od naszego sponsora nie dałoby się tam wytrzymać ani chwili – dodał.
BAM to linia kolejowa o długości 3145 km (wraz z odnogami 4234 km), przebiegająca przez wschodnią Syberię i rosyjski Daleki Wschód. Wybudowano ją jako alternatywę dla Kolei Transsyberyjskiej, biegnącej równolegle około 800 km na południe od BAM. Magistrala rozpoczyna się w mieście Tajszet, a kończy nad brzegiem Pacyfiku, w mieście Sowieckaja Gawań. Odcinek z Taiszeku do Bracka powstał w latach 30. XX wieku. W latach 1944-46 odcinek dalekowschodni linii zbudowali więźniowie gułagów, głównie niemieccy i japońscy jeńcy wojenni. Źródła podają, że w trakcie prac zmarło ich około 150 tysięcy. W 1953 r., po śmierci Józefa Stalina, budowę BAM zawieszono. W 1973 r. prace wznowiono, a Leonid Breżniew określił dokończenie tej budowy jako wielkie wyzwanie dla Komsomołu – po 10 latach połączono ze sobą części wschodnią i zachodnią magistrali, jednak w pełni przejezdna była od 1989 roku. Dwa lata później zakończono budowę BAM.
W Campus Syberia Mongolia Expedition 2009, której trasa liczy ponad 22 tysiące kilometrów, bierze udział czterech doświadczonych polskich podróżników off-roadowych – Michał Rej, Piotr Stańczak, Paweł Szperliński i Szymon Stec. Podróżują Land Roverem Discovery I i Toyotą Land Cruiserem VDJ 200 w wersji Africa.
Otrzymuj regularnie i za darmo kolejne porcje wiedzy. W pierwszym odcinku cyklu „Świat do kawy” otrzymasz bezpłatny ebook: Przewodnik dla miłośników kotów i psów
Znamy ok. 5 mln gatunków grzybów, choć lepiej zidentyfikowaliśmy zaledwie ok. 150 tys. Mimo że królestwo fungi wciąż stawia przed badaczami mnóstwo pytań, nie ma wątpliwości, że grzyby pełnią na naszej planecie fundamentalną ekologiczną rolę.
Francja pod względem liczby atrakcji nie ma sobie chyba równych na świecie. I kiedy myślimy, że już nic bardziej nas nie zaskoczy, znów trafiamy do miejsca tak pięknego, że wydaje się nierealne.