W ciągu 5500 lat ludzkość przebyła drogę od wynalezienia koła do komercyjnych lotów w kosmos. Dziś naukowcy pracują nad samochodami napędzanymi energią słoneczną, pionierzy medycyny opracowali przeszczepy bioinżynieryjne, a smartfony pozwalają komunikować się z ludźmi na drugim końcu świata.

Niezwykłych wydarzeń w historii nauki i technologii jest bardzo wiele, dlatego też wyselekcjonowanie tych najważniejszych jest niezwykle trudne. Jak twierdzi Timothy Ferris, amerykański naukowiec i współpracownik "National Geographic":

Więcej faktów odkrywanych jest obecnie w ciągu dekady niż niegdyś w ciągu całego stulecia.

A jednak redakcja "National Geographic Polska" podjęła się tego wyzwania.

W numerze specjalnym „100 naukowych odkryć, które zmieniły świat” redakcja przedstawia przełomowe wynalazki, które pozwoliły światu na szybszą i lepszą komunikację – m.in. kryptografię klucza publicznego, która pozwala bezpiecznie przesyłać prywatne dane czy nanorurki węglowe, wykorzystywane w płaskich wyświetlaczach oraz niektórych mikroskopach i detektorach. "National Geographic Polska" przygląda się też „inżynierii ciała”. Okazuje się, że dawniej pionierzy medycyny zajmowali się tylko rozpoznawaniem chorób, a dzisiaj lekarze są twórcami, dla których materiałem jest sam kod genetyczny.

Redakcja stawia fundamentalne pytania o to, co wprawia świat w ruch oraz bada teorie wielowymiarowego wszechświata. Sprawdza, jak świat zmieniły praktyczne wynalazki (np. auto) i prezentuje ideę zera absolutnego.

Przybliża również odkrycia dotyczące wieku i ekologii Ziemi. Nie mogło zabraknąć opisu systemu heliocentrycznego zaprezentowanego przez polskiego astronoma Mikołaja Kopernika, który zrewolucjonizował wcześniejsze poglądy na budowę kosmosu i miejsce w nim ludzkości. Czytelnicy dowiedzą się również, że kontynenty „pływają” na warstwie leżącej pod nimi skały, co udowodniły badania tektoniki płyt.

Objętość: 132 strony