Przewoźnik z Bliskiego Wschodu informuje, że przed wejściem na pokład samolotu będzie wydawał ulotki informujące o nowych zasadach bezpieczeństwa, dołączając do nich zestawy ochronne, w tym osłony na twarz, środki do higieny rąk, maseczki chirurgiczne i jednorazowe rękawiczki. Osłony na twarz, które są jednorazowe, będą dostępne w dwóch rozmiarach – dla dorosłych i dla dzieci. Niemowlęta poniżej drugiego roku życia nie podlegają obowiązkowi zasłaniania twarzy.


Jak ogłosiły linie Qatar Airways, osłony na twarz są obowiązkowe w przypadku pasażerów klasy ekonomicznej, wyłączając sytuacje, gdy spożywają posiłki lub piją. Przewoźnik dodał również, że pasażerowie podróżujący w klasie biznes mogą nosić przyłbice "według własnego uznania, ponieważ mają więcej miejsca i prywatności". Wszyscy pasażerowie muszą jednak mieć podwójną ochronę twarzy w momencie wchodzenia na pokład i wychodzenia z samolotu. 

Qatar Airways twierdzi, że wierzy, iż pasażerowie będą przestrzegać nowych zasad.
"Każdy, kto odmówi noszenia osłony na twarz podczas wejścia na pokład, zostanie odesłany z powrotem." –  powiedział rzecznik prasowy linii lotniczych w CNN Travel.

Nowa rzeczywistość

Bliskowschodni przewoźnik postanowił udoskonalić również zestaw środków ochrony osobistej dla personelu. Od teraz cała załoga będzie musiała zakładać na mundury jednorazowe fartuchy ochronne, a także nosić chroniące oczy google, maseczki chirurgiczne i jednorazowe rękawiczki.

"Wprowadzając wspomniane dodatkowe środki bezpieczeństwa i higieny na pokładzie, nasi klienci mogą polegać na nas i naszej zaawansowanej wiedzy,  która pomaga nam bezpiecznie przetransportować ich do miejsca przeznaczenia" – napisał w swoim oświadczeniu dyrektor generalny Grupy Qatar Airways Akbar Al Baker – "Jako największa międzynarodowa linia lotnicza konsekwentnie latająca przez cały czas trwania pandemii, staliśmy się jednym z najbardziej doświadczonych przewoźników w zakresie bezpieczeństwa i higieny. I nadal będziemy przewodzić w branży pod względem usług oferowanych naszym pasażerom, tak, by mogli oni podróżować bez niepotrzebnych nerwów".

Rzecznik prasowy Grupy Qatar Airways mówi, że nowe środki ochrony pasażerów i personelu zostaną wprowadzone lada moment, ponieważ linie właśnie zaczynają odmrażać trasy wstrzymane we wczesnej fazie pandemii. Z dniem 1 lipca przewoźnik uruchomił ponownie swoje usługi w 11 kolejnych miejscach, a do połowy lipca planuje zwiększyć ich liczbę do 65.

Wiele linii lotniczych na całym świecie wprowadziło nowe obostrzenia dotyczące bezpieczeństwa i higieny w związku z pandemią Covid-19. American Airlines for America (A4A), organ branżowy reprezentujący amerykańskich przewoźników, takich jak American Airlines i United, wezwał linie lotnicze do wyciągania konsekwencji, jeśli pasażerowie nie będą przestrzegać wytycznych i pierwszy pasażer miał okazję przekonać się o tym na własnej skórze – w ubiegłym miesiącu podróżujący liniami American Airlines Brandon Straka odmówił noszenia maseczki na pokładzie i w konsekwencji został ukarany czasowym zakazem lotów z tym przewoźnikiem. 

Katarzyna Mazur